مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

آشنایی با انواع مختلف اختلال اضطرابی در سالمندان

اختلال اضطرابی در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

احساس اضطراب یا اختلال اضطرابی در سالمندان یا عصبی بودن همراه بوده و نوسانات خلقی و نگرانی ناتوان کننده از علائم مهم آن به شمار می‌روند. اختلالات اضطرابی در سالمندان نسبتاً شایع بوده و این اختلال حدود 10 تا 20 درصد افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات اختلالات اضطرابی به خوبی تشخیص داده نمی‌شود.

به طور معمول اضطراب بیشتر از سایر اختلالات عصبی در افراد سالمند مشاهده می‌شود. اختلال اضطراب فراگیر (GAD) شایع ترین نوع اختلال اضطرابی بوده که در افراد سالمند تشخیص داده می‌شود. به دنبال آن نیز فوبیا، اختلال هراس و اختلال وسواس فکری جبری (OCD) ایجاد خواهد شد.

معرفی 8 اختلال اضطرابی شایع در سالمندان

اختلالات اضطرابی یکی از مشکلات رایج در سالمندان هستند که می‌توانند کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار دهند. سالمندان ممکن است به دلایل مختلفی همچون افزایش سن، به مرور زمان دچار اختلال اضطرابی شوند.‌ این اختلال انواع مختلفی دارد که ادامه به معرفی شایع ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

  1. اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  2. فوبیا
  3. اختلال هراس
  4. وسواس احباری
  5. اختلال پس از سانحه
  6. اضطراب عمومی
  7. پانیک
  8. اضطراب اجتماعی

تشخیص و مداخله زودهنگام در اختلالات اضطرابی در سالمندان اهمیت دارد. مشاوره پزشکی و روان‌شناسی، درمان‌های روان‌درمانی، و در برخی موارد داروهای تجویزی می‌توانند به سالمندان کمک کنند تا با این اختلالات مقابله کرده و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

این نوع اضطراب باعث ایجاد افکار مسابقه‌ای، نگرانی دائمی و احساس ناامیدی می‌شود. افراد سالمند مبتلا به این نوع اختلال، نمی‌توانند راحت بخوابند یا تمرکز کنند. آن‌ها دائما احساس خستگی، حالت تهوع و تحریک پذیری دارند و ممکن است مجبور شوند اغلب به دستشویی بروند. گر گرفتگی و احساس تنگی نفس از دیگر علائم مهم GAD به حساب می‌آیند.

اختلال اضطرابی در سالمندان
آشنایی با انواع مختلف اختلال اضطرابی در سالمندان

برای مدیریت GAD در سالمندان، مهم است که از طریق مشورت با یک متخصص روان‌پزشکی یا روان‌شناس، به افراد کمک شود تا روش‌های مقابله با اضطراب را یاد بگیرند و از راهکارهای تغذیه، ورزش، و تنظیم زندگی روزمره استفاده کنند.

فوبیاها

این نوع اضطراب افراد را با ترس شدید از یک مکان، چیز یا رویداد پر می‌کند. اغلب، این ترس‌ها غیرمنطقی هستند و در مورد چیزهایی هستند که تهدید واقعی ایجاد نمی‌کنند.

اختلال هراس

هنگامی که یک فرد مسن دچار اختلال هراس می‌شود، ممکن است به طور ناگهانی احساس وحشت کند. این احساس اغلب با ضربان قلب، درد قفسه سینه، ضعف، حالت تهوع و احساس ضعف یا سرگیجه همراه است.

اختلال وسواس اجباری

این مورد از انواع اختلال اضطرابی در سالمندان باعث ایجاد افکار مداوم و مزاحم می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی در سالمندان

افراد مسن مبتلا به این بیماری احساس می‌کنند که فقط با انجام اقدامات مکرر می‌توانند کنترل را به دست آورند. OCD همچنین می‌تواند شامل افکار طاقت فرسا در مورد خشونت احتمالی یا آسیبی باشد که برای یک عزیز اتفاق می افتد.

اختلال استرس پس از سانحه

PTSD نیز ناشی از یک رویداد آسیب زا بوده که در برخی موارد، علائم آن ممکن است تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از حادثه ظاهر نشود. افراد مسن ممکن است پس از احساس درماندگی به دلیل ناتوانی جدید، توسط یک رویداد آسیب زا قبلی تحریک شوند.

اختلال اضطرابی پس از سانحه
اختلال اضطرابی پس از سانحه PTSD

برای مدیریت اختلال استرس پس از سانحه در سالمندان، حمایت از روانشان و ارائه خدمات حرفه‌ای بسیار مهم است. مشاوره روان‌شناختی، مدیریت استرس، و ارتقاء توانایی‌های مقابله با استرس می‌تواند بهبود در وضعیت آنها ایجاد کند. همچنین، حفظ ارتباط اجتماعی و فراهم کردن فرصت‌های اجتماعی برای سالمندان می‌تواند به بهبود روحی آنها کمک کند.

اختلال اضطراب عمومی

افراد ممکن است به طور مداوم نگرانی‌ها و استرس‌های غیرقابل توجهی را تجربه کنند. این اضطراب ممکن است بر کیفیت خواب، تغذیه، و فعالیت‌های روزمره تأثیر بگذارد.

اختلال پانیک

سالمندان ممکن است حملات ناگهانی اضطراب و ترس شدید تجربه کنند. این حملات ممکن است با علائم فیزیکی مانند تپش قلب، عرق‌ریزی، و تنگی نفس همراه باشند.

اختلال اضطراب اجتماعی

برخی سالمندان ممکن است دچار ترس و اضطراب در مواجهه با مردم و موقعیت‌های اجتماعی شوند، که ممکن است اجتماعی‌تر شدن و ارتباط برقرار کردن را دشوار کند.

علائم اختلال اضطرابی در سالمندان

اختلالات اضطرابی یکی از مشکلات رایج در سالمندان می‌باشد که ممکن است زندگی روزمره آن‌ها و یا در نگهداری سالمند را تحت تأثیر قرار دهد. این اختلالات معمولاً به صورت علائم جسمی و روحی ظاهر می‌شوند و می‌توانند تأثیرات مخربی بر روی کیفیت زندگی افراد داشته باشند.

بیشتر بخوانید: نگهداری از سالمندان با بیماری خاص

افراد سالمند ممکن است علائمی شبیه به علائم اختلال اضطراب داشته باشند و مشکل‌شان چیز دیگری باشد. به همین دلیل هم در این قسمت قصد داریم شما را با علائم شایع اختلال اضطراب در سالمندان آشنا کنیم تا بعدا به مشکل برنخورید.

  • لرزش و احساس وحشت
  • حالت تهوع
  • مشکلات تنفسی
  • سرگیجه
  • مشکلات گوارشی
  • درد قفسه سینه
  • سردرد غیر طبیعی
  • سر گیجه
  • مشکلات بینایی
  • افکار غیر منطقی
  • تغییر وزن ناگهانی
  • فراموشی
  • گوشه گیری

تشخیص و مدیریت اختلال اضطرابی در سالمندان اهمیت دارد. مشاوره روانشناختی، درمان‌های دارویی، و تغییرات در سبک زندگی می‌توانند به بهبود علائم کمک کنند. همچنین، حمایت و پشتیبانی خانواده و دوستان نیز نقش مهمی در مدیریت این اختلال دارند.

نحوه مدیریت اختلال اضطرابی در سالمندان

دقت داشته باشید اضطراب همیشه توسط یک محرک خاص ایجاد نمی‌شود. این مشکل معمولاً به دلیل عوامل محیطی و موقعیتی زیاد اتفاق خواهد افتاد. از آن جایی که افراد مسن با تغییرات مکرر مواجه می‌شوند، می توانند مضطرب تر شوند.

شما باید برای مدیریت این اختلال محرک‌های آن که اغلب شامل ناامنی مالی، زوال عقل، مشکلات سلامتی، بی حرکتی یا درد مزمن، تنهایی، اندوه و از دست دادن استقلال می‌شوند را بشناسید.

مدیریت اضطراب در سالمندان
کنترل و مدیریت اضطراب در سالمندان

آگاهی و شناخت این موارد می‌تواند به شما کمک کند اقدامات لازم جهت درمان سالمند را به شکل مطلوب‌تری انجام دهید. با اختلال اضطرابی سالمند آشنا شوید. درک این که چه چیزی باعث ایجاد احساس اضطراب می‌شود و چگونه با آن کنار بیایید به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که چه زمانی سالمند دچار می‌شود.

به خوبی روش‌های آرام‌ سازی و نحوه مدیریت سایر عوامل استرس‌زا را یاد بگیرید. سعی کنید زندگی سالم و متعادلی برای سالمند فراهم کنید. خواب کافی، خوب غذا خوردن و فعال ماندن راه‌های مهمی جهت مدیریت سطح استرس سالمندان هستند.

اختلال اضطرابی در سالمندان را تحت هیچ شرایطی نادیده نگیرید زیرا این مشکل در دراز مدت می‌تواند اثرات منفی بر روی سلامت آن‌ها به جای بگذارد و باعث به وجود آمدن بیماری‌های جدی‌تری همچون ناراحتی‌های قلبی شود. اختلال اضطرابی در سالمندان نیاز به توجه و مشاوره حرفه‌ای دارد.

درمان ممکن است شامل مشاوره روان‌شناسی، داروها، و ترکیبی از روش‌های مختلف باشد. همچنین، تغییرات در سبک زندگی، ایجاد شبکه ارتباطی قوی‌تر، و مشارکت در فعالیت‌های روزمره می‌تواند به بهبود وضعیت اضطراب کمک کند. درکل، سلامت روان سالمندان، یک مسئله جدی است که نیاز به توجه و مداخله مناسب دارد تا به سالمندان کمک شود تا زندگی با کیفیتی داشته باشند و از سالمندی لذت ببرند.

همچنین برای استفاده از راهکارهایی بهتر و مناسب‌تر می‌توانید از مشاوران و افراد متخصص در سلامت اول راهنمایی بگیرید و خیلی سریع‌تر به نتیجه دلخواه برسید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار