مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

مراقبت از بیمار افسرده حاد؛ پرستاری از بیماران با افسردگی حاد

مراقبت از بیمار افسرده حاد؛ پرستاری از بیماران با افسردگی حاد

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

ما در این مقاله سعی داریم تا نکات مراقبت از بیمار افسرده حاد و پرستاری از بیمار با افسردگی شدید در منزل را خدمت شما عزیزان شرخ دهیم. باید بدانید افسردگی حاد ممکن است در هر سنی حتی در سنین کودکی رخ دهد و لزوماً مربوط به بزرگسالان نیست.

افسردگی حاد و نشانه‌های آن

قبل از این‌ که ده نکته پرستاری از بیماران دارای افسردگی حاد را بیان کنیم، بهتر است با افسردگی حاد و علائم آن آشنا شویم. افسردگی بر اساس شدت آن دارای انواع مختلفی است. افسردگی حاد یا بالینی شدیدترین نوع آن است که نیاز به تشخیص پزشک دارد. علائمی که نشان می‌دهد فرد مبتلا به افسردگی حاد شده است:

  • اختلال خواب
  • ازدست‌دادن اشتها و کاهش وزن یا پرخوری و چاقی
  • بی‌حوصلگی و ناامیدی
  • تفکرات مداوم راجع به خودکشی و حتی اقدام به خودکشی یا کشتن دیگران
  • حواس‌پرتی و اختلال حافظه
  • احساس غم و غصه
  • گریه کردن
  • استرس و بی‌قراری
  • عدم علاقه به انجام فعالیت‌های روزانه
  • کمردرد یا سردرد بدون علت خاصی
  • احساس گناه یا بی‌ارزش بودن
  • سرزنش مداوم خود
  • ازدست‌دادن قدرت تصمیم‌گیری

فرد مبتلا به افسردگی حاد ممکن است در برقراری رابطه با دیگران یا در مدرسه و سایر فعالیت‌های اجتماعی با مشکل مواجه شود.

افسردگی حاد و نشانه‌های آن

نکات پرستاری از بیمار دارای افسردگی حاد

با رعایت ده نکته مراقبت و نگهداری بیمار دارای افسردگی حاد می‌توانید به فرد کمک کنید تا سریع‌تر سلامتی‌اش را به دست آورد:

برخورد با بیمار افسرده دارای افکار خودکشی

برنامه کاری به‌ویژه کارهای گروهی برای وی در نظر بگیرید. برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که عزت‌نفس بیمار را افزایش دهد و توانمندی‌های او را شناسایی کند. همچنین لازم است اشیا خطرناک را از اطراف بیمار جمع‌آوری کنید.

تنظیم برنامه خواب برای نگهداری از بیمار افسرده

اگر بیمار زیاد می‌خوابد، وی را وادار به فعالیت‌های مختلف کنید تا در ساعات مختلف روز نخوابد. سرگرم بودن و فعالیت روزانه باعث می‌شود تا فرد به‌موقع بخوابد و الگوی خوابش تنظیم شود. اگر بیمار دچار بی‌خوابی است، مدیتیشن، موسیقی ملایم، ماساژدرمانی، حمام قبل از خواب و غذای سبک را در برنامه روزانه وی قرار دهید. مواد حاوی کافئین مانند چای و قهوه را از رژیم بیمار حذف کنید.

تنظیم رژیم غذایی برای پرستاری از بیمار افسرده حاد

اگر بیمار کم‌اشتها شده است، تزیین غذاها و چیدمان میز مانند استفاده از گل‌های تازه روی میز می‌تواند مؤثر باشد. لازم است رژیم غذایی بیمار ویتامین‌های تجویز شده توسط پزشک را داشته باشد.

نگهداری از بیمار با افسردگی حاد و تعاملات اجتماعی

نشستن در کنار بیمار می‌تواند حس مفید و باارزش بودن به وی القا کند. می‌توانید در کنار وی بنشینید و مشغول مطالعه شوید. گاهی نیز برای درمان افسردگی در سالمندان با فرد صحبت کنید و به حرف‌هایش گوش دهید.

ایجاد اعتمادبه‌نفس در بیمار با افسردگی حاد

بیماران دارای افسردگی حاد تصور می‌کنند که بی‌کفایت یا بی‌ارزش هستند. محول کردن فعالیت‌هایی که بتوانند از پس انجام‌دادن آن‌ها برآیند باعث می‌شود تا این تصورات از بین برود.

پرستاری از بیمار دارای افسردگی حاد

مراقبت از بیمار افسرده و کمک به بیان احساسات

اگر بیمار در بیان احساسات خود دچار مشکل است به او اجازه دهید گریه کند. اگر نیاز است دادوفریاد کند یا هیجاناتش را با مشت کوبیدن به بالش تخلیه کند.

مدیریت مصرف داروها بیماران افسرده حاد

داروهایی که برای بیمار مبتلا به افسردگی حاد تجویز شده است باید به‌موقع و صحیح مصرف شود. عدم رعایت آن ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری به بار آورد.

ایجاد آرامش در فرد افسرده

لازم است تا محیط زندگی فرد افسرده از هرگونه تنش و استرس به‌دور باشد. از آن جایی که فرد دارای افسردگی حاد به‌شدت تحریک‌پذیر است، کوچک‌ترین تنشی می‌تواند ناامیدی و خشم وی را برانگیخته کند.

توجه به علت افسردگی حاد بیمار

اتفاقات غم‌انگیز و ناراحت‌کننده برای هر فردی می‌افتد اما چیزی که اهمیت دارد این است که شخص چگونه با این مشکلات مواجه می‌شود. اتفاقاتی که به‌صورت حل‌نشده در زندگی شخص باقی‌مانده‌اند یا شخص توان پذیرش آن‌ها را نداشته است می‌تواند منجر به افسردگی شود. توجه به این اتفاقات، صحبت‌کردن و ابراز غم و ناراحتی ناشی از آن می‌تواند در رفع افسردگی بیمار مؤثر باشد.

افسردگی حاد بیماری است که نیاز به مداخله روان‌پزشک دارد و رعایت ده نکته پرستاری از بیماران دارای افسردگی حاد برای کمک به این بیماران کافی نیست. متخصصان ما در سایت سلامت اول در تلاش‌اند تا نیازهای شما را دراسرع‌وقت رفع کرده و خدمات پرستاری در منزل مناسبی به شما ارائه دهند.

Picture of Meysam Ganji
Meysam Ganji
اینجانب میثم گنجی کار پرستاری و مراقبت از بیمار و سالمند را به طور حرفه ای دنبال می کنم و همواره به ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیاز هر فرد معتقد هستم. در طی این سال ها، با شرکت در کلاس ها و برگذاری دوره ها و کارگاه های آموزشی متعدد در این زمینه مهارت ها و تجربیات ارزشمندی کسب کرده ام که سعی دارم در اینجا با شما عزیزان اشتراک بذارم.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.