مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

عوارض و علائم کم کاری تیروئید در زنان و مردان چیست؟

عوارض و علائم کم کاری تیروئید

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

غده تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن و بالای استخوان ترقوه قرار گرفته است. این غده دو نوع هورمون تولید می‌کند که وظیفه تنظیم میزان تولید پروتئین، تنظیم میزان حرارت بدن و کنترل تمام جنبه‌های متابولیسم بدن را بر عهده دارند‌. بنابراین کم کاری یا پرکاری این غده مشکلات و خطراتی را برای بدن انسان به وجود می‌آورد‌. ما در این مقاله از سلامت اول می‌خواهیم بررسی کنیم که علائم و عوارض کم کاری تیروئید چیست؟ اگر شما هم می‌خواهید عوارض کم کاری تیروئید را بشناسید، تا انتها با ما همراه باشید و جهت اعزام پرستار بیمار با مشاورین مرکز در تماس باشید.

عوارض کم کاری تیروئید چیست؟

یکی از بیماری‌های مربوط به غده تیروئید، کم کاری این غده درون‌ریز بدن است. همانطور که گفتیم تیروئید هورمون‌هایی را تولید می‌کند که مسئول ذخیره و مصرف انرژی در بدن انسان هستند. اگر تیروئید کم ‌کار شده یا به اندازه کافی هورمون تولید نکند، مشکلاتی برای بدن به وجود می‌آید که تمام اندام‌های بدن را درگیر می‌کند. تشخیص به موقع و درمان سریع کم ‌کاری تیروئید می‌تواند مانع از به وجود آمدن این مشکلات شود. در ادامه برخی از مهمترین عوارض کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • خستگی بیش از حد
  • افزایش وزن بی‌دلیل
  • مشکلات گوارشی مانند یبوست
  • افزایش کلسترول و چربی خون
  • احساس ضعف در عضلات بدن
  • ایجاد ورم صورت
  • ابتلا به کم خونی
  • بروز نارسایی‌های قلبی
  • ریزش مو
  • اختلال در حافظه
  • ابتلا به افسردگی

این موارد برخی از مهم‌ترین عوارض کم کاری تیروئید در بدن انسان به شمار می‌روند. اگر شما هم یک یا چند مورد از این علائم را دارید، در سریع‌ترین زمان ممکن به یک متخصص غدد مراجعه کرده و برای انجام آزمایش تیروئید اقدام کنید.

علائم کم کاری تیروئد در زنان و مردان کمی با هم تفاوت دارد. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به صورت جداگانه علائم کم کاری تیروئید در زنان و مردان را مورد بررسی قرار دهیم:

علائم و عوارض کم کاری تیروئید در مردان چیست؟

کم کاری تیروئید
اگر یک خانم دچار کم کاری تیروئید شود، حساسیت کمتری نسبت به سرما نشان نشان خواهد داد.

از جمله علائم کم کاری تیروئید در مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر یک مرد دچار کم کاری تیروئید شود، حساسیت بیشتری نسبت به سرما نشان نشان خواهد داد.
  • احساس خستگی سریع در اثر انجام کارهای روزانه یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید در مردان است.
  • خشکی مو و همچنین خشکی و شکنندگی ناخن از دیگر علائم کم کاری تیروئید در مردان به شمار می‌رود.
  • مشکلات گوارشی مثل یبوست از دیگر مواردی است که می‌تواند جزو نشانه‌های کم کاری تیروئید در مردان باشد.
  • درد در ماهیچه و مفاصل
  • بی‌حوصلگی و احساس افسردگی بیمار
  • اضافه وزن و چاقی شکمی هم می‌تواند از علائم کم کاری تیروئید در مردان باشد.

تا اینجا در مورد موارد و علائمی صحبت کردیم که جزو علائم کم کاری تیروئید در آقایان به شمار می‌روند. البته توجه داشته باشید که برخی از این موارد در بین مردان و زنان مبتلا به کم کاری تیروئید مشترکند. در ادامه می‌خواهیم در مورد برخی از مهم‌ترین علائم کم کاری تیرئید در بانوان صحبت کنیم و بگوییم عوارض کم کاری تیروئید در زنان چیست؟

شایع ‌ترین عوارض کم کاری تیروئید در زنان چیست؟

یکی از شایع ‌ترین عوارض کم کاری تیروئید در زنان، بهم خوردن روند عادت ماهیانه در این افراد است. تخمک گذاری نامنظم و در برخی موارد نازایی از جمله عوارض کم کاری تیروئید در بانوان به شمار می‌رود. از دیگر علائم کم کاری تیروئید در زنان می‌توان به تغییر ساعت خواب آن‌ها و ورم صورت و افتادگی پلک هم اشاره کرد. این موارد از مهم‌ترین علائم کم کاری تیروئید در زنان هستند که در صورت داشتن این علائم، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به یک متخصص غدد مراجعه کنید.

علائم،‌ عوارض و روش‌ های درمان تیروئید چیست؟

تا اینجا سعی کردیم در مورد علائم و عوارض بیماری کم کاری تیروئید صحبت کنیم. در این قسمت می‌خواهیم در مورد روش‌های درمان این بیماری بگوییم. درمان بیماری کم کاری تیروئید تنها از طریق مصرف دارو انجام می‌شود. برای درمان این بیماری خطرناک شما باید حتماً به یک پزشک متخصص غدد مراجعه کنید تا پزشک با بررسی مشکل شما داروی مورد نیاز، میزان مصرف و مدت زمانی که باید از دارو مصرف کنید را تجویز کند‌.

۷ مورد از مهم‌ ترین عوارض کم کاری تیروئید در مردان و زنان

در قسمت‌های قبل در مورد علائم کم کاری تیروئید در زنان و مردان به صورت جداگانه صحبت کردیم. در این قسمت می‌خواهیم هفت مورد از مهم‌ترین عوارض کم کاری تیروئید در مردان و زنان را مورد بررسی قرار دهیم.

کم کاری تیروئبد در زنان
یکی از بیماری‌های مربوط به غده تیروئید، کم کاری این غده درون‌ریز بدن است.

مهمترین عوارض کم کاری تیروئید در مردان و زنان عبارتند از اضافه وزن و چاقی شکمی، خستگی و بی‌حوصلگی، دردهای مفصلی، مشکلات گوارشی مانند یبوست خشکی و ریزش مو، تغییر عادت‌های خواب و احساس سرمای زیاد. این موارد برخی از مهم‌ترین عوارض کم کاری تیروئید در افراد بود. اگر کم کاری تیروئید دارید، برای درمان این عوارض باید داروهای تجویزی پزشک را به موقع مصرف کنید و دوره‌ درمان خودتان را کامل کنید.

کلام پایانی

در این مقاله از مجموعه موسسه خدمات پرستاری سلامت اول درباره یکی از مهم‌ترین مشکلات بدن که کم کاری تیروئید است، صحبت کردیم. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که عوارض کم کاری تیروئید چیست؟ شایع‌ترین عوارض کم کاری تیروئید را در زنان و مردان مورد بررسی قرار داریم و روش‌های درمانی این بیماری را بیان کردیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات لازم را برای شناسایی علائم و عوارض کم کاری تیروئید را به شما عزیزان داده باشیم.


سوالات متداول

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

حساسیت بیشتر به سرما، مشکلات گوارشی، درد عضلات، افزایش وزن و چاقی در ناحیه شکم.

عوارض کم کاری تیروئید در زنان کدامند؟

بهم خوردن تنظیم روزهای قاعدگی، اختلال در نظم تخمک‌گذاری، نازایی، تورم دست و پا و تغییر در ساعت خواب فرد.

مهم‌ترین عوارض کم کاری تیروئید در زنان و مردان کدامند؟

خشکی و ریزش مو، مشکلات گوارشی، تورم دست‌ و پاها، افزایش وزن مخصوصا چاقی شکمی و بهم خوردن ساعت خواب.

آیا علائم و عوارض کم کاری تیروئید در زنان و مردان یکسان است؟

خیر، با توجه به مطالبی که در این مقاله گفتیم کم کاری تیروئید در زنان و مردان با توجه به تفاوت‌های فیزیولوژیکی آن‌ها، با هم متفاوت است.

Picture of Maryam Aghaeizade
Maryam Aghaeizade
سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.