مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

نقش مدرسه در سلامت روان دانش آموزان

نقش مدرسه در سلامت روان دانش آموزان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

نقش مدرسه و اجتماع در سلامت روان نوجوانان چیست؟ مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سلامت روان در نوجوانان رو به وخامت است. سیاست فعلی در بریتانیا بر نقش مدارس برای ارتقا و پیشگیری از سلامت روان تأکید دارد، اما اطلاعات کمی در مورد اینکه چه جنبه‌هایی از مدارس بر سلامت روان نوجوانان تأثیر می‌گذارند وجود دارد. این مطالعه تأثیرات سطح مدرسه بر سلامت روان جوانان را در یک نمونه بزرگ مدرسه‌ای از بریتانیا بررسی کرد.

متغیرهای سطح مدرسه، عمدتاً به عوامل زمینه‌ای، ویژگی‌های جمعیت دانش‌آموزی و جو مدرسه مربوط می‌شوند، مقدار کمی اما قابل توجهی از تنوع در سلامت روان جوانان را توضیح می‌دهند. این اطلاعات ممکن است برای شناسایی مدارسی که به منابع بیشتری برای حمایت از سلامت روان جوانان نیاز دارند، استفاده شود.

سلامت روان در مدرسه

نقش مدرسه در سلامت روان موضوعی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کودکان با حضور در این اجتماع کوچک باید توانایی مقابله با فاکتورهایی مثل استرس، ناراحتی و ترس را داشته باشند و با مدیریت هریک از آن‌ها، کیفیت زندگی و تحصیل خود را افزایش دهند.

افرادی که با این چالش‌ها مقابله می‌کنند، قطعاً در انجام کارهای روزمره خود نتایج مطلوب‌تری کسب می‌کنند؛ زیرا به درک بالایی از تفاوت رفتارهای روزمره و تعامل با مردم رسیده‌اند. چنانچه شما در برابر این امر مقاوم‌تر باشید و بتوانید سلامت روان در مدرسه را برای فرزندتان رقم بزنید، او خوشحال‌تر و شادتر به‌نظر می‌رسد.

نقش مدرسه در سلامت روان دانش آموزان
نقش مدرسه در سلامت روان موضوعی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همان‌طور که گفته شد تاثیر مدرسه در سلامت روان دانش آموزان نقش بسیار مهمی را دارند. آموزش از سلامت روان فرد در طول زندگی محافظت و حمایت می‌کند. مدارس همچنین در ایجاد یک جامعه مثبت که حس ارتباط و تعلق را در دانش آموزان تقویت می‌کند، نقش دارند. با استفاده از رویکرد کلی مدرسه، مدارس می‌توانند محیط مدرسه ای امن و فراگیر ایجاد کنند و سلامت روان و رفاه دانش آموزان را ارتقا دهند. این به بهترین وجه با همکاری با همه اعضای مدرسه به دست می‌آید.

مدارس می‌توانند از دانش‌آموزان برای توسعه موارد زیر حمایت کنند:

  • مهارت‌ها و قابلیت‌های اجتماعی و عاطفی که سلامت و رفاه روانی مادام‌العمر را ارتقا می‌دهند.
  • مهارت‌های حل مسئله و مدیریت عوامل استرس‌زای عادی زندگی
  • روابط سالم و توانایی همکاری با دیگران
  • احساس استقلال و هدف

 

مدرسه چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟
در حالی که مدرسه به تنهایی باعث بیماری روانی در میان جوانان نمی شود، برای والدین مهم است که بدانند برخی از عوامل مرتبط با مدرسه می تواند باعث شروع یک مشکل سلامت روان شود.

به عنوان مثال، استرس تحصیلی یکی از دلایل اصلی مبارزات سلامت روان در دانش آموزان است. بیش از هر زمان دیگری، نوجوانان و بزرگسالان جوان برای رفتن به کالج، دنبال کردن فعالیت‌های فوق برنامه، برتری در دوره‌های خود و گذراندن آزمون‌های استاندارد جهانی احساس فشار می‌کنند. به عبارت دیگر، برخی از دانش‌آموزان احساس می‌کنند که باید در همه اینها تعادل داشته باشند و در آن برتری داشته باشند. این امر در میان جمعیت‌های مختلف دانش‌آموزی، صرف نظر از نحوه تربیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا توانایی‌های یادگیری آنها، احساس می‌شود.

منبع: https://www.turnbridge.com/news-events/latest-articles/does-school-cause-mental-illness/

 

اهمیت حضور کودک در مدرسه

حضور کودک در مدرسه اهمیت بسیار زیادی دارد. این تأثیر علاوه بر سلامت روان حتی بر رشد و توسعه فردی او تأثیر مثبت داشته و هویتش را شکل می‌دهد. در ادامه به برخی از مزایای حضور کودکان در محیط مدرسه اشاره خواهیم کرد.

1. ایجاد احساس تعلق و مهم بودن

احساس رابطه و تعلق داشتن به یک اجتماع، خودشناسی و اعتماد به‌نفس را در کودکان افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ایجاد روابط قوی و دوستانه با دیگر کودکان و کارکنان حاضردر مدرسه باعث ارتقای سلامت روانی او می‌شود.

2. افزایش انعطاف‌پذیری

سختی، گرفتاری و چالش‌های طبیعی زندگی که از ابتدای ورود کودک به اجتماع گریبان‌گیر وی می‌شود، بر سلامت روان او تأثیر منفی دارد. یکی از مهمترین اهمیت‌های حضور کودک در مدرسه افزایش انعطاف‌پذیری جهت غلبه بر این مشکلات و کسب توانایی جهت مدیریت آن‌ها است.

تاثیر مدرسه در سلامت روان دانش آموزان
از اهمیت های حضور در مدرسه افزایش لنعطاف پذیری کودک را می توان نام برد.

3. تقویت توانایی تصمیم‌گیری

توانایی رد شدن از دوراهی‌های زندگی نیز عامل مهمی است که در اثر تقویت توانایی در تصمیم‌گیری، محقق می‌شود. با حضور کودک در مدرسه، او توانایی لازم جهت چگونگی تصمیم‌گیری، حل مشکلات و اختلافات و همچنین نحوه واکنش به احساسات مختلف را فرا می‌گیرد که این عامل به سلامت روان وی نیز کمک شایانی می‌کند.  

الگوگیری کودک و نوجوان از معلم خود

معلم و همچنین سایر عوامل مدرسه مانند مشاور، معاون و مدیر الگوی اصلی کودک محسوب می‌شوند. خدمات ارائه شده از طرف آن‌ها سلامت روانی کلیه دانش‌آموزان و در نتیجه سلامت روانی جهانی را به‌دنبال دارد. این خدمات مجموعه‌ای از فعالیت‌های انسان‌سازانه مانند حمایت رفتاری، ارزیابی و شناسایی فردی، مداخلات زودهنگام و سریع، آموزش مطالب به کودک و خانواده است. علاوه بر این، معلم‌ها با نشان دادن شخصیت خود به عنوان فردی قوی و موفق، نقش بسزایی در محکم بارآور کودکان و توانمند ساختن آن‌ها در مقابل شکست‌ها دارند.

محیط مدرسه و بهداشت روانی

افراد حاضر در مدارس به دنبال غربال‌گری‌های دقیق روانی و رفتاری به این محیط راه‎‌ یافته‌اند، از این رو می‌توان مدرسه را از لحاظ بهداشت روانی محیطی مثبت و مفید تلقی کرد. کادر مدرسه در کنار آموزش‌ها، خدمات سلامت روانی که مجموعه‌ای از مراقبت‌ها برای کودکان است را نیز به آن‌ها ارائه می‌دهند. همچنین درصورت نیاز با دعوت یک روانشناس یا مشاور خبره به ارزیابی کودکان دچار مشکل پرداخته و برای درمان زودهنگام آن‌ها تلاش می‌کنند.

تاثیر معاشرت کودک در مدرسه

هرچه دانش‌آموزان از نظر سلامت روان در سطح نامطلوبی قرار داشته باشند، بیشتر دچار مشکلاتی از قبیل پریشانی ذهنی، مشکل در ارتباط با دیگران، ناتوانی در شروع گفت‌وگو یا سؤال پرسیدن از معلم هستند. امروزه نقش مدرسه در سلامت روان دانش آموزان بر هیچ‌کس پوشیده نیست که برخی از مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از:

توسعه مهارت‌های اجتماعی

کودک با ارتباط با همکلاسی‌ها و مشارکت در برخی فعالیت‌های گروهی مدرسه یاد می‌گیرد تا مهارت‌های ارتباطی، تعاملات اجتماعی و در نتیجه همکاری خود با محیط پیرامونش را افزایش دهد. کلیه این عوامل سبب بهبود سلامت روان او می‌شود.

 تاثیر سلامت روان دانش آموزان
تاثیر معاشرت کودک در مدرسه باعث افزایش اعتماد به نفس کودک خواهد شد.

افزایش اعتماد به نفس

یکی از مهم‌ترین عوامل دیگری که سبب بهبود سلامت روان در هر فردی و به‌خصوص کودکان می‌شود، اعتماد به نفس است. ارتباط مثبت با دوستان و تجربه موفق بودن در ارتباطات اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه بهبود روان را به دنبال دارد.

حذف احساسات روانی منفی

در برخی از دوره‌های سنی، مانند سن بلوغ افراد دچار برخی احساسات منفی، تنهایی، افسردگی و اضطراب می‌شوند. این عامل، علت پرخاشگری در نوجوانان نیز محسوب می‌شود که با حضور و معاشرت آن‌ها در مدرسه این دوران آسان‌تر سپری شده و از عواقب و رویدادهای منفی آن جلوگیری می‌شود.

سلامت روان در مدرسه
احساس امنیت و آرامش در خارج از خانه، حسی است که بر سلامت روان نوجوان تأثیر دارد.

اثرپذیری کودک و نوجوان از محیط آموزشی و فرهنگی مدرسه

کودکان، محیط مدرسه را یک محیط جدی و منحصربه‌فرد می‌دانند که اطاعت از قوانین آن بر همه واجب است. اثرپذیری او از مدرسه در درجات بالایی قرار دارد؛ چراکه در مدرسه یک تیم متبحر متشکل از مدیران، مسئولان امنیتی، مشاوران و معلمان حرفه‌ای قرار دارند که کلیه تلاش خود را برای آموزش و پرورش کودکان به‌کار گرفته و اهمیت سلامت روان دانش آموزان را هدف قرار داده‌اند. این تیم، توانایی زیادی در کنترل و مدیریت احساسات کودکان دارد و طبق موارد گزارش شده، تاکنون توانسته‌اند تأثیر بسزایی در هدایت دانش‌آموزانی که با مشکلات روحی و روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند داشته باشند.

جمع بندی

احساس امنیت در خارج از خانه، حسی است که بر سلامت روان کودک تأثیر دارد. با حضور کودکان در محیط امن مدرسه، کودک این درک را نسبت به محیط خارج از منزل تجربه کرده و علاوه بر آن، رفتارهای مثبت مانند مسئولیت‌پذیری، احترام به دیگران و تمرینات انضباطی را فرا می‌گیرد.

مدرسه به‌عنوان امن‌ترین جایگاه بعد از خانه، می‌تواند نقش مهمی در سلامت روح و روان کودکان و نوجوانان داشته باشد و با راهکارهای ارائه شده توسط کادر، آن‌ها را در مسیر موفقیت یاری کند. درصورت مواجه با مشکلات روحی و روانی می‌توانید با استخدام پرستار کودک، آموزش‌های لازم را در این زمینه به کودک داده و در مسیر درمان او را یاری کنید.

سوالات متداول 

1. نقش مدرسه در سلامت روان دانش آموزان چیست؟

مدرسه به‌عنوان امن‌ترین جایگاه بعد از خانه، می‌تواند نقش مهمی در سلامت روح و روان کودکان و نوجوانان داشته باشد و با راهکارهای ارائه شده توسط کادر، آن‌ها را در مسیر موفقیت یاری کند.

2. اهمیت سلامت روان دانش آموزان چیست؟

کودکان با حضور در این اجتماع کوچک باید توانایی مقابله با فاکتورهایی مثل استرس، ناراحتی و ترس را داشته باشند و با مدیریت هریک از آن‌ها، کیفیت زندگی و تحصیل خود را افزایش دهند.

3. استرس مدرسه چگونه بر سلامت روان دانش آموزان تأثیر می گذارد؟

استرس شدید مربوط به مدرسه انگیزه شما را برای انجام کار کم خواهد کرد، بر پیشرفت تحصیلی کلی شما تأثیر می گذارد و احتمال ترک تحصیل را افزایش می دهد. استرس همچنین می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند افسردگی، کم خوابی، سوء مصرف مواد و اضطراب شود.

4. عوارض عدم سلامت روان در مدرسه چه چیزی خواهد بود؟

در صورت درمان نشدن، اختلالات اضطرابی می تواند انجام تکالیف مدرسه یا مطالعه را برای دانش آموزان دشوار کند. ممکن است بر روابط آنها با همسالان و معلمان نیز تأثیر بگذارد.

5. آیا مدرسه می تواند باعث اضطراب اجتماعی شود؟

بله، مدارس منبع استرس‌های بین فردی هستند و بنابراین می‌توانند در ایجاد طیفی از یادگیری و مشکلات عاطفی از جمله اضطراب اجتماعی دامن بزنند.

6. مشکلات روانی دانش آموزان دبیرستانی در مدرسه چیست؟

نیازهای مکرر سلامت روان برای دانش آموزان دبیرستانی شامل اضطراب، مشکل در مقابله با استرس، استفاده ناسالم از رسانه های اجتماعی و مشکل در مدیریت احساسات است که همه این ها می تواند نقش مدرسه بر سلامت روان او باشد.

Picture of Maryam Aghaeizade
Maryam Aghaeizade
سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.