مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

تعویض مفصل ران در سالمندان و آنچه که باید بدانید

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

تعویض مفصل ران  Total Hip Replacement (آرتروپلاستی مفصل ران) جراحی، برای جایگزینی مفصل ران فرسوده یا آسیب دیده است. جراح ، مفصل قدیمی را با مفصل مصنوعی (پروتز) جایگزین می کند. این جراحی ممکن است بعد از شکستگی مفصل ران یا به دلیل  درد شدید ناشی از آرتروز انجام شود. سالمندانی که این عمل جراحی را انجام میدهند نیاز دارند تا به صورت دقیق و حرفه ای از آن ها مراقبت گردد و به همین دلیل میتوان از خدمات پرستار سالمند در منزل استفاده نمود.

روش تعویض مفصل ران

 

چه موقع نیاز به تعویض مفصل ران است 

اگر این علائم آرتروز را دارید ، باید جایگزینی مفصل ران را در نظر بگیرید:

  • درد شدید لگن که با دارو برطرف نمی شود و باعث اختلال در کار ، خواب یا فعالیت روزمره شما می شود.
  • سفتی لگن که حرکت را محدود می کند و راه رفتن را دشوار می کند.

دلایل شایع درد لگن 

شایعترین علت درد و ناتوانی مزمن ران، آرتروز است. آرتریت روماتوئید و آرتریت تروماتیک متداول ترین اشکال این بیماری هستند.

آرتروز

این عارصه نوعی التهاب مفصلی مرتبط با سن است. این بیماری معمولاً در افراد 50 سال به بالا و اغلب در افراد با سابقه خانوادگی آرتروز رخ می دهد.

در این شرایط غضروف های بالشتی استخوان های ران از بین می روند. سپس استخوان ها به یکدیگر مالیده می شوند و باعث درد و سفتی مفصل ران می شوند. آرتروز همچنین ممکن است به دلیل بی نظمی های ظریف در نحوه رشد مفصل ران در دوران کودکی ایجاد یا تسریع شود.

آرتروز پس از سانحه

آرتروز می تواند به دنبال آسیب جدی یا شکستگی مفصل ران باشد. غضروف ممکن است آسیب ببیند و با گذشت زمان منجر به درد و سفتی مفصل ران شود.

روماتیسم مفصلی

این یک بیماری خود ایمنی است که در آن غشای سینوویال ملتهب و ضخیم می شود. این التهاب مزمن می تواند به غضروف آسیب برساند و منجر به درد و سفتی شود. آرتریت روماتوئید متداول ترین نوع گروهی از اختلالات است که “آرتریت التهابی” نامیده می شود.

تشخیص لزوم تعویض مفصل ران

استئونکروز

آسیب به مفصل ران ، مانند دررفتگی یا شکستگی ، ممکن است خون رسانی به سر ران را محدود کند. این عارضه استئونکروز نامیده می شود (که گاهی اوقات به آن “نکروز آواسکولار” نیز گفته می شود).

کمبود خون ممکن است باعث ریزش سطح استخوان شود و در نتیجه آرتروز ایجاد شود. برخی از بیماری ها همچنین می توانند باعث پوکی استخوان شوند.

بیماری لگن در دوران کودکی

برخی از نوزادان و کودکان دارای مشکلات مفصل ران هستند. حتی اگر مشکلات در دوران کودکی با موفقیت درمان شود ، ممکن است بعداً در زندگی باعث آرتروز شود. این اتفاق می افتد زیرا ران ممکن است به طور طبیعی رشد نکند و سطوح مفصل تحت تأثیر قرار بگیرند.

 آناتومی مفصل ران

مفصل ران شامل  مفصل توپی و سوکت ( استابولوم ) است. به قسمت توپ مانند  بالایی استخوان ران ، سر ران گفته می شود. سوکت یا استابولوم ، یک سطح مقعر در استخوان لگن است که سراستخوان ران  در این ناحیه با لگن مفصل می‌شود . توپ در سوکت حرکت می کند ، اجازه می دهد پای شما بچرخد و به جلو ، عقب و پهلو حرکت کند.

در یک ران سالم ، بافت نرم موسوم به غضروف، توپ و سوکت را می پوشاند تا به آنها کمک کند تا به راحتی از کنار هم سر بخورند. اگر این غضروف فرسوده شود یا آسیب ببیند ، استخوان ها روی هم  ساییده و خشن  می شوند.

این وضعیت که به آرتروز معروف است باعث احساس درد می شود و حرکت را محدود می کند. مفصل ران می تواند راه رفتن یا حتی نشستن روی صندلی را برای شما دردناک کند.

اگر مبتلا به آرتروز مفصل ران باشید ، ممکن است نیازی به جراحی نباشد. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و  یا فیزیوتراپی ممکن است درد شما را تسکین دهند . اما  اگر این تلاش ها علائم را تسکین نمی دهد ، باید با یک جراح ارتوپد مشورت کنید

انواع مختلف جراحی تعویض مفصل ران

تعویض مفصل ران به سه روش جراحی انجام می شود .

  1. تعویض مفصل ران (شایع ترین)
  2. تعویض جزئی مفصل ران
  3. باز سازی سطح مفصل لگن

متداول ترین نوع جراحی تعویض مفصل ران( total hip replacement) ، نامیده می شود. در این جراحی ، قسمت های فرسوده یا آسیب دیده مفصل ران با کاشت مصنوعی جایگزین می شود.

روشهای جراحی برای تعویض مفصل ران

سوکت با یک پلاستیک با دوام تعویض می شود  ، که ممکن است  یک پوسته فلزی تیتانیوم نیز داشته باشد . سر استخوان ران برداشته می شود و با توپی ساخته شده از سرامیک یا آلیاژ فلز جایگزین می شود.

توپ جدید به یک ساقه فلزی متصل شده است که در قسمت بالایی استخوان ران قرار می گیرد. دو نوع عمل جراحی تعویض مفصل ران به طور کلی برای بیماران گروه های سنی خاص  انجام می شود.

تعویض جزئی مفصل ران (که به آن hemiarthroplasty نیز گفته می شود) شامل تعویض تنها یک طرف مفصل ران – سر استخوان ران – به جای هر دو طرف است همانند تعویض کامل مفصل ران. این روش معمولاً در بیماران مسن که شکستگی مفصل ران دارند انجام می شود.

باز سازی سطح مفصل لگن استخوان ران معمولاً در بیماران جوان و فعال انجام می شود. دو روش عمده جراحی برای ایجاد جایگزینی مفصل ران وجود دارد:

  1. رویکرد خلفی (رایج تر)
  2. رویکرد قدامی
  3. جراحی تعویض مفصل ران و خلفی

دو روش رایج جراحی در تعویض مفصل ران ، رویکرد خلفی و قدامی است (که گاهی اوقات “رویکرد مینی قدامی” یا “تعویض مفصل ران در برابر عضلات” نامیده می شود).

برای شروع عمل ، جراح برای تعویض مفصل ران برشهایی را در قسمت پشت (خلفی) یا جلو (قدامی) ران ایجاد می کند. هر دو روش در طی چند هفته باعث احساس بهبود درد و راحت تر شدن حرکت می شود .

آیا برای تعویض مفصل ران باید بستری شوید؟

بیشتر بیماران یک یا دو شب پس از جراحی در بیمارستان می مانند. برخی از بیماران ممکن است در همان روز تعویض مفصل ران خود را انجام دهند و پس از یک عمل سرپایی به خانه برگردند.

سوالات متداول در مورد جراحی تعویض استخوان ران

جراحی تعویض مفصل ران چه مدت طول می کشد؟

جراحی تعویض مفصل ران تقریباً یک ساعت و نیم طول می کشد. اکثر بیماران بعد از عمل نیز یک یا دو روز در بیمارستان می مانند.

بهبودی پس از  جراحی تعویض مفصل ران چقدر طول می کشد؟

توانبخشی شما ظرف 24 ساعت پس از جراحی آغاز می شود. بیشتر بیماران جایگزین مفصل ران طی یک یا دو روز پس از جراحی با عصا و  واکر راه می روند. با پیشرفت روزها ، مسافت و دفعات راه رفتن را افزایش می دهید. نگهداری از سالمند پس از هرگونه عمل جراحی باید به صورت شبانه روزی و با دانش کامل انجام گردد در مقاله نگهداری از سالمند پس از عمل جراحی راجع به نکات نگهداری از سالمند صحبت کرده ایم.

آیا می توانم هر دو استخوان رانها را همزمان عوض کنم؟

بله ، بیماران سالم زیر 75 سال که سابقه بیماری قلبی ریوی ندارند ، ممکن است بتوانند هر دو استخوان  خود را یک باره تعویض کنند. در برخی موارد ، بهتر است مرحله بندی جراحی ها انجام شود

پروتز  مفصل ران از چه چیزهایی ساخته شده است؟

سه کاشت جداگانه وجود دارد: ساقه ، گلوله و سوکت ( استابولوم )

ساقه ساخته شده از فلز (معمولاً تیتانیوم یا کبالت کروم) به استخوان ران واقعی وارد می شود.

توپ معمولاً از فلز یا سرامیک صیقلی ساخته می شود و در بالای ساقه قرار می گیرد.

این پروتز معمولاً ترکیبی از یک آستر پلاستیکی و پشتی کروم کبالت یا تیتانیوم است.

آیا ران جدید من فلزیاب را در فرودگاه به صدا در می آورد؟

دستگاه های غربالگری حساس امروزی کاشت را تشخیص می دهند اما می توانند به طور موثری آن را شناسایی کنند. اپراتور ماشین می داند که این یک کاشت است نه یک شی فلزی غیر مجاز که در خارج از بدن موجود است.

بهتر  است که به امنیت فرودگاه بگویید که قبل از ورود به دستگاه غربالگری ، مفصل ران را تعویض کرده اید. همچنین می توانید از مطب پزشک خود سوال  کنید که آیا آنها می توانند کارتی را ارائه دهند که نشان دهد شما کاشت مفصل ران را انجام داده اید که حاوی فلز است.

چه مدت پس از جراحی می توانم رانندگی را از سر بگیرم؟

اکثر بیماران می توانند رانندگی را تا شش هفته پس از جراحی از شروع کنند

پروتز مفصل ران  چه مدت دوام می آورد؟

به طور کلی ، پروتز تعویض مفصل ران باید بین 10 تا 20 سال باقی بماند و بعضی از آنها حتی می توانند طولانی تر باشند. نتایج با توجه به نوع کاشت و سن بیمار متفاوت است. در مطالعه ای که در سال 2008 روی بیش از 50000 بیمار انجام شد که در 55 سالگی یا بالاتر عمل تعویض مفصل لگن را  انجام دادند ، بین 71٪ و 94٪ هنوز بعد از 15 سال ایمپلنت های خوبی داشتند.

تعویض مفصل ران در سالمندان و آنچه که باید بدانید

در مواردی نیاز به تعویض ایمپلنت ران است زیرا به مرور زمان شل شده یا فرسوده شده است ، این امر مستلزم آن چیزی است که تحت عمل جراحی بازبینی مفصل ران قرار می گیرد. مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن سالها تجربه ارزشمند در زمینه ارائه خدمات پرستار در منزل و کادری حرفه ای و کارآزموده به طور شبانه روزی در خدمت شما عزیزان است . برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.