مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

مشکلات زنان بعد از یائسگی

بیماری های بعد از یائسگی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در زنان یکی از دوران مهم زندگی خانم ها، دوران یائسگی است. در این دوران چرخه ی قاعدگی خانم ها به پایان ‏میرسد. به پایان رسیدن چرخه ی قاعدگی و یائسگی می تواند احتمال بروز بیماری های جسمی مختلف را ‏افزایش دهد. مشکلات مربوط به خواب، کاهش میزان انرژی بدن، گرگرفتگی از علائم یائسگی در خانم ها است. ‏همچنین، خانم ها بعد از یائسگی بیشتر در معرض خطراتی مانند پوکی استخوان، عفونت ادراری، بی اختیاری ‏ادرار قرار دارند.‏ البته علائم یائسگی یک مبحث مجزا است که ما آن را هم پوشش داده ایم. ولی در این مقاله می خواهیم راجب تمام سوالات و مسائل پس از یائسگی صحبت کنیم.

چه مدت بعد از یائسگی میشه جلوگیری نکرد؟

متاسفانه جواب مطلق و 100 درصدی برای این سوال وجود ندارد. زیراکه در موارد بسیار نادری بارداری پس از یائسگی نیز دیده شده است. اما الگو هایی برای اکثریت افراد وجود دارد. پس با در نظر گرفتن موارد مذکور، در جواب به این سوال که چه مدت بعد از یائسگی میشه جلوگیری نکرد؟ می توان گفت امن ترین زمان، هشت ماه تا یک سال پس از توقف کامل قاعدگی است.

به یاد داشته باشید که در حین رخ دادن یائسگی و در ابتدای بروز علائم یائسگی، همچنان امکان بارداری وجود دارد. چراکه در این دوران آخرین تخمک ها در حال خارج شدن هستند و با این حال که تخمک های ضعیفی هستند و احتمال بارداری کم است، ولی صفر نیست. علاوه بر آن امکان تخمک گذاری بدون رخ دادن قاعدگی و یا بازگشت تخمک گذاری وجود دارد.

بعد از یائسگی چه باید کرد

به نقل از www.healthline.com :

شما معمولا می توانید تا زمانی که یک سال کامل بدون قاعدگی سپری کنید باردار شوید. در حالی که ممکن است باروری شما در طول یائسگی کاهش یابد، ممکن است لازم باشد اقداماتی را برای جلوگیری از بارداری انجام دهید.

وقتی وارد مرحله یائسگی زندگی خود می شوید، ممکن است از خود بپرسید که آیا هنوز هم می توانید باردار شوید. این سوال خوبی است، زیرا پاسخ بر تصمیمات تنظیم خانواده و کنترل تولد تأثیر می گذارد.

درک این زمان انتقالی از زندگی مهم است. حتی اگر گرگرفتگی و پریودهای نامنظم دارید، به این معنی نیست که نمی توانید باردار شوید. با این حال، این بدان معناست که شما احتمالاً بسیار کمتر از زمانی که بودید، بارور هستید.

شما به طور رسمی به یائسگی نرسیده اید تا زمانی که یک سال کامل را بدون پریود سپری کنید. هنگامی که شما یائسه هستید، سطح هورمون شما به اندازه ای تغییر کرده است که تخمدان های شما دیگر تخمک آزاد نمی کنند. دیگر نمی توانید به طور طبیعی باردار شوید.

جدیدترین روشهای بارداری بعد از یائسگی

این احتمال وجود دارد که خانمی به هر دلیلی در دوران باروری نتوانسته است باردار شود و حالا در دوران یائسگی به شدت علاقمند به داشتن فرزند است. در این صورت می تواند از جدیدترین روشهای بارداری بعد از یائسگی بهره مند شود. این روش ها شامل سه مورد است.

لقاح مصنوعی با تخمک فریز شده

لازمه استفاده از این روش آن است که خانم، در دوران باروری چندین تخمک خود را فریز کرده باشد. در این صورت با لقاح مصنوعی می تواند باردار شود.

جوانسازی تخمدان

این روش جدید ترین روش بارداری بعد از یائسگی می باشد. این یک روش مبتنی بر PRP است. در این روش مقداری از خون شما را برداشته و پس از سانتریفیوژ و انجام کار های لازم، پلاسمای مملو از پلاکت را از خون شما بدست مس آورند. این پلاسما را به تخمدان ها تزریق می کنند رشد و بلوغ دوباره تخمک ها را تحریک کنند

IVF با تخمک اهدایی

شاید بتوان گفت این روش موفق ترین روش برای بارداری پس از یائسگی است. در این روش لقاح مصنوعی با تخمک اهدایی یک بانوی دیگر در آزمایشگاه انجام می شود و سپس جنین حاصله به بدن بانوی یائسه منتقل می شود. شایان ذکر است که این کار مستلزم آن است که خانم یائسه تحت درمان و تقویت های بسیاری قرار گیرد و این کار به صورت لحظه به لحظه باید تحت نظر پزشک باشد

بعد از یائسگی چه قرصی بخوریم؟

اصلی ترین دلیل قرص خوردن بانوان بعد از یائسگی، کاهش علائم و ناراحتی های ناشی از یائسگی است. پس ما در اینجا در جواب سوال بعد از یائسگی چه قرصی بخوریم؟ ما قرص های مفید برای کاهش ناراحتی ها و عوارض یائسگی معرفی می کنیم.

  • قرص فزولینتانت
    یک داروی بسیار موثر برای درمان گر گرفتگی است. این دارو بر روی نورون های کنترل کننده دمای بدن تاثیر می کند.
  • قرص کلونیدین
    این دارو تاثیر بسیار خوبی بر روی فشار خون و ضربان قلب دارد.
  • قرص آسنترا
    به طور کلی دارو های ضد افسردگی می توانند در کاهش عوارض روانی و خلق و خو در یائسگی بسیار مفید باشند
  • قرص کلسیم یا مکمل های کلسیومی
    جذب کلسیوم پس از یائسگی به شدت مختل می شود. بنابراین استفاده از مکمل های کلسیومی برای جلوگیری از پوکی استخوان در سال های آینده بسیار مهم است.
  • استروژن
    هورمون درمانی یک راه موثر برای درمان بسیاری از علائم و عوارض یائسگی است. درمان خشکی واژن که باعث خارش و مقاربت دردناک می شود، از اصلی ترین دلایل هورمون درمانی است. ولی به یاد داشته باشید که استفاده نادرست از اسن مورد باعث بروز سرطان می شود.

مشکلات زنان بعد از یائسگی

عوارض یائسگی

یائسگی هنگامی رخ می دهد که  روند تخمک گذاری در خانم ها متوقف می شود.  علائم و مشکلات زنان بعد از یائسگی عبارتند از:

کاهش قدرت باروری بعد از یائسگی

در دوران یائسگی میزان ترشح هورمون استروژن کاهش پیدا کرده و تخمدان ها دیگر قادر به تولید این هورمون نیستند. بنابراین، روند تخمک گذاری بصورت دائمی در این دوران متوقف می شود. از آنجاییکه در دوران پس از یائسگی میزان استروژن کاهش پیدا می کند، در نتیجه قدرت باروری خانم ها نیز کمتر می شود.

ابتلا به پوکی استخوان 

یکی از بیماری هایی که پس از یائسگی رخ می دهد، عارضه ی پوکی استخوان است. کاهش استروژن از عواملی است که باعث پوکی استخوان در خانم ها می شود. بنابراین، مصرف مکمل ها و قرص های هورمونی می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان پس از یائسگی نقش مهمی داشته باشد. بنابراین، خانم ها به منظور پیشگیری از پوکی استخوان بعد یائسگی باید مکمل حاوی ویتامین دی و کلسیم مصرف کنند نکات پرستاری در منزل در منزل را جدی بگیرند.

بروز بیماری قلبی عروقی

کاهش میزان استروژن می تواند زمینه ی بروز بیماری قلبی را فراهم کند. در دوران پس از یائسگی نیز میزان استروژن کاهش یافته و در نتیجه فرد بیشتر در معرض بیماری قلبی قرار می گیرد.

ابتلا به سرطان پستان

یکی از بیماری های رایج بعد از یائسگی، سرطان است. تغییرات هورمونی پس از یائسگی در بروز سرطان پستان نقش دارند.

عفونت رحم بعد از یائسگی

عفونت دستگاه ادراری می تواند ناشی از کاهش میزان استروژن و در نتیجه نازک شدن بافت واژن باشد. کاهش استروژن و نازک شدن بافت واژن نیز باعث ایجاد محیطی برای رشد باکتری در مجاری ادراری می شود. این باکتری ها می توانند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند. یکی از علائم عفونت رحم بعد از یائسگی سوزش در هنگام ادرار می باشد. در صورتیکه پس از دوران یائسگی به صورت مکرر دچار عفونت دستگاه ادراری شده اید، باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. به طور معمول، آنتی بیوتیک ها  داروهای تجویزی توسط پزشک برای مبتلایان به عفونت دستگاه ادراری محسوب می شوند.

آیا زنان بعد از یائسگی علاقه خود را به رابطه جنسی از دست می دهند؟

خیر، همه افراد پس از یائسگی علاقه به رابطه جنسی را از دست نمی دهند. خشکی واژن و ناراحتی در حین رابطه جنسی می تواند لذت جنسی را کاهش دهد. استفاده از روان کننده واژن می تواند به خشکی کمک کند. برخی افراد به دلیل علائم دیگری مانند افسردگی یا احساس خستگی کمتر به رابطه جنسی علاقه دارند.

استروژن و پروژسترون در کنترل روند قاعدگی نقش موثری دارند. همچنین استروژن بر حفظ میزان کلسترول خون نیز تاثیرگذار است. بنابراین، احتمال بروز عارضه پوکی استخوان در خانم های یائسه افزایش پیدا می کند. در کل، در دوران یائسگی مهم است که رژیم غذایی سالم داشته باشید، تحرک داشته باشید و مکمل ها و مواد غذایی مفید مصرف کنید.


سوالات متداول

علائم پس از یائسگی چیست؟

گرگرفتگی، خشکی واژن، خارش واژن، درد هنگام مقاربت

بعد از یائسگی چه احساسی خواهیم داشت؟

برخی از افراد تا سال ها پس از آخرین دوره قاعدگی خود همچنان علائم یائسگی را احساس می کنند. گرگرفتگی یا احساس افسردگی در اثر بالا رفتن سن معمول است.

چگونه بعد از یائسگی سالم و سرحال باشم؟

انجام ورزش منظم، پیاده روی، انجام یوگا یا تمرینات قدرتی و رژیم غذایی سالم.

آیا باز هم می توانم بعد از یائسگی باردار شوم؟

در دوران پیش از یائسگی میتوانید باردار شوید، اما معمولاً بعد از یائسگی نه.

برخی از بیماری های بعد از یائسگی چیست؟

با افزایش سن، سطح استروژن کاهش می یابد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن افزایش می یابد.

تا چه مدت بعد از یائسگی میشه جلوگیری نکرد؟

تا 1 سال بعد از آخرین چرخه قاعدگی امکان بارداری وجود دارد و نیاز به جلوگیری می باشد.

Picture of Meysam Ganji
Meysam Ganji
اینجانب میثم گنجی کار پرستاری و مراقبت از بیمار و سالمند را به طور حرفه ای دنبال می کنم و همواره به ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیاز هر فرد معتقد هستم. در طی این سال ها، با شرکت در کلاس ها و برگذاری دوره ها و کارگاه های آموزشی متعدد در این زمینه مهارت ها و تجربیات ارزشمندی کسب کرده ام که سعی دارم در اینجا با شما عزیزان اشتراک بذارم.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.