مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

سن آلزایمر؛ علائم آلزایمر زودرس

سن آلزایمر؛ علائم آلزایمر زودرس

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در شرایطی که افراد زیادی تصور می‌کنند آلزایمر تنها سالمندان را درگیر می‌کند، متخصصان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال ابتلای جوانان هم به این بیماری وجود دارد. این بیماری شایع‌ترین دلیل زوال عقل بوده و پیش‌رونده است. به همین خاطر نشانه‌های آن به آهستگی و در طول زمان بدتر می‌شود. با این که نشانه‌‌ آلزایمر در وهله اول فراموشی است، اما وضعیت رفته رفته بدتر می‌شود. بنابراین، سن شروع آلزایمر نیز اهمیت دارد. آیا میدانید سن شروع آلزایمر چه سنی است؟

سن شروع آلزایمر

انسان موجود زنده ای است که شاید با هزاران نوع بیماری دست و پنجه نرم کند. یکی از بیماری هایی که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند آلزایمر می باشد. این بیماری فراموشی نوعی اختلال عملکرد مغزی محسوب می شود؛ در واقع به مرور زمان و به تدریج توانایی های ذهنی بیمار به تحلیل خواهند رفت. معمولاً درصد بالایی از افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند که به مرور زمان و بالا رفتن میزان فراموشی نیز افزایش پیدا می کند.

سن شروع آلزایمر در انسان معمولا از ۶۵ سال به بالا شروع می شود و به مرور و با بالا رفتن سن نیز پیشرفته تر خواهد شد. در مرحله نخست این فراموشی ممکن است به صورت اندک و تنها جهت عدم تشخیص خانواده باشد؛ اما به مرور به صورت تدریجی شدت پیدا می کند. ۹۹ درصد از بیماری ها توسط آزمایش و معاینه قابل تشخیص هستند.

سن شروع آلزایمر؛ آلزایمر از چه سنی شروع می‌شود؟

برای تشخیص بیماری فراموشی نیز آزمایشی از نظر روانشناسی وجود دارد که با نام آزمایش وضعیت روانی شناخته می ‌شود. این آزمایش برای پیشگیری از بسیاری مشکلات دیگر بایستی پشت سر گذرانده شود. این بیماری باعث از بین رفتن سلول های عصبی و بافت مغز می شود و به مرور زمان مغز کوچک شده و قسمت های حاوی مایع بزرگتر خواهد شد و قطعاً این مسئله روی حافظه، گفتار و حتی درک سالمندان تاثیر خواهد گذاشت و نیاز به مراقبت از سالمند آلزایمری به صورت تخصصی می باشد.

آلزایمر از چه سنی شروع می‌شود؟

یکی از سوالات پرتکرار کاربران دغدغه‌مند این است که سن شروع آلزایمر چقدر است؟ آلزایمر از جمله بیماری‌هایی است که اغلب در سنین بالا بروز پیدا می‌کند و علائم آن نیز در چنین سنینی مشاهده می‌شود. مواردی هم وجود دارد که در سنین پایین‌تر چه مرد و چه زن دچار این بیماری می‌شوند.

با این حال اکثر افرادی که بالای 60 سال هستند، علامت‌های آلزایمر را بیشتر از خود نشان می‌دهند. طبق تحقیقات برخی افراد به این نتیجه رسیده‌اند که سنین 30 یا 40 سال نیز درگیر این بیماری می‌شوند که این حدود 10 درصد از بیماران آلزایمری را شامل می‌شوند. علائم و نشانه‌های اولیه آلزایمر و حتی شروع آن در میان افراد تفاوت داشته و به عوامل گوناگونی وابسته است.

آلزایمر زودرس چیست؟

کمک گرفتن از پرستار سالمند در سنین بالای 60 سال بسیار کمک‌کننده است. اما همان‌طور که گفته شد، احتمال ابتلا به آلزایمر زیر 60 سال نیز وجود دارد که اصطلاحا به نام آلزایمر زودرس شناخته می‌شود. از جمله علائم آلزایمر زودتر از موعد را می‌توان از دست دادن حافظه را نام برد. فرد ممکن است فراموشکارتر از حد معمول به نظر رسیده و رویدادهای مهم و تاریخ‌ها از یادش برود. اگر شما هم مدام سوالات تکراری پرسیده و به یادآوری‌های مکرر نیاز دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آلزایمر زودرس چیست؟

دلایل آلزایمر زودرس

از جمله مهم‌ترین دلایلی که منجر به آلزایمر در سنین پایین‌تر که باعث پایین آمدن سن شروع آلزایمر می شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن حافظه
  • مشکل در برنامه‌ریزی و حل مسئله
  • مشکل در انجام وظایف معمولی
  • مشکل در تعیین زمان و مکان دقیق
  • گذاشتن وسایل در مکان‌های اشتباه

تشخیص آلزایمر زودرس

توسط این موارد می‌توان آلزایمر زودرس و مشکلات مربوط به آن را به راحتی تشخیص داد:

  • معاینه پزشکی
  • معاینه عصبی
  • تست‌های شناختی
  • صحبت کردن با اعضای خانواده در مورد تغییرات
  • بررسی سابقه پزشکی و خانوادگی
  • آزمایش خون

تشخیص آلزایمر زودرس

به گفته ی : www.mayoclinic.org

علائم اولیه زوال عقل آلزایمر عبارتند از:

اختلال حافظه، مانند مشکل در به خاطر سپردن وقایع.
در تمرکز، برنامه ریزی یا حل مشکل مشکل دارید.
مشکل در انجام کارهای روزانه در خانه یا محل کار، مانند نوشتن یا استفاده از ظروف غذا خوردن.
سردرگمی با مکان یا گذشت زمان.
داشتن مشکلات بصری یا فضایی، مانند عدم درک مسافت در رانندگی، گم شدن یا جا انداختن وسایل.
مشکلات زبان، مانند ناتوانی در یافتن کلمه مناسب یا کاهش دایره لغات در گفتار یا نوشتار.
استفاده از قضاوت ضعیف در تصمیم گیری ها
کناره گیری از رویدادهای کاری یا مشارکت های اجتماعی.
تغییرات در خلق و خو، مانند افسردگی یا سایر تغییرات رفتاری و شخصیتی.
زوال عقل آلزایمر می تواند چندین جنبه از زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی که علائم هشدار دهنده زوال عقل آلزایمر ظاهر می شود، مهم است که تشخیص سریع و دقیق را دریافت کنید.

جلوگیری از آلزایمر زودرس

با این که نمی‌توان سن شروع آلزایمر را به طور مستقیم کاهش داد، اما تغییر در سبک زندگی خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. از جمله این تغییرات می‌توان فعالیت بدنی منظم، خوردن یک رژیم غذایی سالم، یادگیری و آموزش مستمر، فعال ماندن از نظر اجتماعی و ذهنی، جلوگیری از آسیب‌های مغزی و قرارگیری در مسیر آموزشی را اشاره داشت که سبب جلوگیری از آلزایمر می‌شوند.

آلزایمر یک بیماری خطرناک در افراد مسن بوده که نوعی فراموشی به حساب می‌آید. این فراموشی به مرور زمان و با افزایش سن شدت پیدا کرده و معمولا سن آلزایمر را نمی‌توان به طور دقیق بیان کرد. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به آن حتی در دوران جوانی هم وجود دارد. به طور کلی افراد 60 سال به بالا به آن دچار می‌شوند و نکات سلامت اول می‌تواند در پیشگیری یا درمان کمک زیادی کند. بهتر است پیش از هر اقدامی به پزشکی متخصص هم مراجعه نمایید.


سوالات متداول

1. سن شروع آلزایمر دقیقا چه زمانی است؟

نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال و سن شروع آلزایمر داد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. علی‌رغم این که این بیماری برای جوانان هم در کمین است، اما مطالعات نشان می‌دهد اغلب افراد بالای 60 سال به آن دچار می‌شوند.

2. افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌مانند؟

سالمندانی که آلزایمر در آن‌ها تشخیص داده می‌شود معمولا 4 تا 8 سال بعد از تشخیص زنده می‌مانند. البته افرادی را هم داریم که تا 20 سال بعد هم توانسته‌اند به زندگی خود ادامه دهند.

3. آلزایمر زودرس بر اثر چه عواملی اتفاق می‌افتد؟

علاوه بر ژنتیک مواردی مثل ترومای سر، افسردگی بالینی و فشار خون بالا می توانند باعث آلزایمر زودرس در افراد شوند.

Picture of Meysam Ganji
Meysam Ganji
اینجانب میثم گنجی کار پرستاری و مراقبت از بیمار و سالمند را به طور حرفه ای دنبال می کنم و همواره به ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیاز هر فرد معتقد هستم. در طی این سال ها، با شرکت در کلاس ها و برگذاری دوره ها و کارگاه های آموزشی متعدد در این زمینه مهارت ها و تجربیات ارزشمندی کسب کرده ام که سعی دارم در اینجا با شما عزیزان اشتراک بذارم.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.