مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

مشکلات پوستی نوزادان

مشکلات پوستی نوزادان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

نوزادان در بدو تولد پوست بسیار نازکی دارند و از آنجایی که اخیراً از برخی از هورمون های مادر محروم شده اند، ممکن است در ماه های اول زندگی مشکلاتی برایشان ایجاد شود. حفظ و رعایت برخی نکات می تواند این مشکلات پوستی نوزادان و عوارض آن ها را حل کند. در این پست از موسسه پرستاری سلامت اول مواردی را می گوییم که کودکان ممکن است با آن روبرو شوند:

اگزما از مشکلات پوستی نوزادان

اگزما و آلرژی های پوستی جوش هایی هستند که باعث خارش و التهاب در سطح پوست می شوند که در اثر خارش شدید پوست ضخیم می شود و می تواند منجر به خشکی بسیار زیاد پوست شود. برای اینکه والدین بتوانند اگزما را در نوزادان خود کنترل کنند بهتر است لباس های کاملا نخی به او بپوشانند و در صورت شیردهی، مادران  به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشند و از مصرف غذاهای حساسیت زا پرهیز کنند.از مواد غذایی دارای نگهدارنده و غذاهای صنعتی خودداری کنند.

اگر به کلینیک اطفال مراجعه می کنید، ممکن است مواد شوینده مخصوصی برای کودک شما ارائه دهند که می تواند به بهبود پوست کودک شما کمک کند. همچنین بهتر است لباس های کودک را با مواد شوینده کودک بشویید.

عفونت های قارچی در کودکان

به دلیل انتقال نوزاد از بدن مادر به بیرون، عفونت در دهان یا سایر قسمت های نوزاد ایجاد می شود و این بثورات در ناحیه پوشک نوزاد نیز ممکن است دیده  شود. برای درمان این عفونت های قارچی در دهان، معمولاً پزشک اطفال قطره های مخصوص ضد قارچ و همچنین پمادهای مناسب برای قارچ های پوستی را تجویز می کند.

آکنه

هورمون های بدن مادر باعث ایجاد چربی در صورت نوزاد می شود و از آنجایی که پوست نوزاد بسیار نازک است، پوست مسدود شده و آکنه های سفیدی روی صورت ظاهر می شود. این نوع جوش ها  بیشتر در بدو تولد و در گونه ها و بینی دیده می شود و نیازی به درمان ندارد و پس از چند هفته خود به خود ناپدید می شود.

تیرگی شکم نوزاد

گاهی اوقات خط وسط شکم از مرکز به سمت پایین شکم کمی تیره می شود. این تاریکی در عرض دو یا سه ماه از بین می رود و با تغییراتی در هورمون های کودک همراه است.

کلاه گهواره ای از مشکلات پوستی نوزادان

کلاهک های گهواره ای فلس های سفید یا زرد رنگی هستند که پوسته پوسته و چرب هستند و روی پوست سر نوزاد و گاهی روی صورت، گوش ها و گردن نیز دیده می شوند. در این خصوص آن چه مهم است این می باشد که این عارضه خارش و ناراحتی ایجاد نکند. اگر کودک شما دائماً دست خود را به سمت ناحیه آسیب دیده حرکت می دهد یا علائمی از تحریک پوست را مشاهده می کنید، ممکن است اگزما باشد، نه کلاهک پوستی!

این عارضه در نوزادان 2 تا 3 ماهه بسیار شایع است و معمولاً پس از چند هفته بدون هیچ درمانی از بین می رود. شستن کامل کودک با شامپو بچه در حین حمام کردن به از بین بردن آن کمک می کند.

اوریتیکاریا از مشکلات پوستی نوزادان

کهیر نوعی التهاب پوستی  است که دارای لکه های پوستی قرمز، خارش دار و گاهی کمی برجسته است. این لکه ها معمولاً با تماس آلرژیک ایجاد می شوند. چنین تماسی می تواند توسط پوست یا مصرف یک ماده خوراکی ایجاد شود. در یک واکنش آلرژیک، مقادیر زیادی هیستامین از بدن ترشح می شود. هیستامین باعث ایجاد این کهیرها روی پوست می شود.

تخم مرغ و شیر موادی هستند که در افراد زیر 6 ماه تا یک سال باعث ایجاد این مشکل  یا حساسیت پوستی می شوند. اگر کودک شما هر یک از این علائم را در مواجهه با غذاهای خاص نشان داد، باید به پزشک مراجعه کنید.

اوریتیکاریا از مشکلات پوستی نوزادان

میلیا از مشکلات پوستی در نوزادان

حدود نیمی از نوزادان چند روز پس از تولد دچار لکه های سفید ریز روی پوست خود می شوند که میلیا نامیده می شود. هیچ ناراحتی خاصی  از این عارضه به وجود نمی آید و معمولا تا پایان ماه اول ناپدید می شوند.

سندرم گونه قرمز

سندرم گونه قرمز یکی از مشکلات پوستی نوزادان است و یک بیماری پوستی  ویروسی محسوب می شود که افراد در هر سنی به خصوص کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. این سندرم علاوه بر تب باعث ایجاد بثورات قرمز روشن روی پوست گونه ها می شود. این عوارض معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارند و پس از چند روز خود به خود از بین می روند.

عرق سوز

این عارضه زمانی رخ می دهد که نوزاد یا کودک نوپا به شدت عرق می کند. در این مدت تعریق روی پوست آخرین قسمت مجاری غدد پوستی را مسدود می کند و در نتیجه ترشح این غدد خارج نمی شود و تورم ایجاد می شود و باعث ایجاد بثورات قرمز رنگ روی پوست می شود. این زخم ها معمولا بدون درمان خاصی از بین می روند. برای جلوگیری از تعریق کودک از گرم شدن بیش از حد و گرم شدن لباس های او خودداری کنید. همچنین از پرستار کودک خود بخواهید لباس ها و پوشک کودک را به موقع تعویض کند.

به طور کلی می توان گفت که مشکلات پوستی نوزادان در بیشتر موارد بی ضرر است، اما اگر هر یک از مشکلات دارای علائم عفونت باشد، یعنی با علائمی مانند تب و بی قراری همراه شود. باید بلافاصله برای درمان به کلینیک اطفال مراجعه کنید. باید جدی گرفته شود! برای گرفتنت مشاوره با موسسه پرستاری و درخواست اعزام پرستار برای مراقبت و پرستاری بچه در منزل با سلامت اول در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار