مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

پرستار زخم بستر

پرستار زخم بستر سلامت اول

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

مراقبت از بیمار زخم بستر و بیماران بی حرکت یکی دیگر از خدمات مراقبتی در منزل است که در موسسه پرستاری سلامت اول توسط پرستار زخم بستر ارائه می شود. در اثر فشار وارده بر یک قسمت از بدن، عدم حرکت طولانی و آهسته، آن قسمت باعث ایجاد بیماری به نام زخم بستر می شود. استراحت طولانی مدت در رختخواب منجر به این مشکل می شود که نتیجه آن کم تحرکی انسان است. وقتی می نشینید به دلیل فشار پوست مقدار کمی خون به پوست جریان می یابد و برجستگی های کوچکی نیز باعث ایجاد زخم بستر می شود.

پیشگیری از این عارضه در بدن مقرون به صرفه تر است، زیرا این عارضه در شرایط حاد بسیار خطرناک است و روند درمان آن ساده نیست و نیاز به تلاش و خستگی دارد، همچنین درمان و پانسمان های آن بسیار گران است؛ برای درمان آن از پانسمان های نقره استفاده می کنند. همچنین فقط کارشناس زخم می تواند آن را پانسمان کند. در شرایط حاد نیاز می شود در اتاق عمل لایه اول زخم را بتراشند. همچنین در صورت عفونت  خطر مرگ برای بیمار دارد.

عوامل متعددی وجود دارد که باعث ایجاد زخم های فشاری یا بستر  می شود.

علت ایجاد زخم بستر:

  • هنگامی که بدن روی تخت یا تشک دراز می کشد باعث زخم شدن پوست می شود.
  • رطوبت بیش از حد روی تخت یا در رختخواب می تواند باعث ایجاد زخم بستر شود.
  • فشار روی پوست و بافت های پوستی یکی از مهم ترین علل آسیب های تخت است.
  • خوردگی پوستی که روی تخت یا صندلی لیز می خورد.
  • فقدان فعالیت بدنی کافی و بی تحرکی
  • پروتئین ناکافی در بدن

با افزایش سن، پوست شما به تدریج تحلیل می رود و این یکی از دلایل ایجاد زخم های فشاری است. سیگار کشیدن نیز عاملی است که روند بهبود زخم بستر را کند می کند.

توصیه هایی برای پرستار زخم بستر برای پیشگیری از این عارضه:

ویلچرها باید از فشار منظم روی صندلی خودداری کنند و هر چند دقیقه یکبار از ویلچر خارج شوند. باید هر دوساعت  یک بار در هنگام خواب و زمانی که بیمار در رختخواب است تکان داده شود. اگر بیمار روی زمین نشسته است، مرتباً وضعیت خود را تغییر دهید و اجازه ندهید بنشیند. کسانی که پوست خشک دارند باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنند.

نوشیدن مایعات فراوان همراه با غذای سالم بسیار مفید است. سعی کنید وزن اضافه نکند و وزن مناسبی داشته باشد. مراقبت منظم از پوست برای حفظ بهداشت. هر پرستار زخم بستر  از یک بیمار مجروح در بیمارستان مراقبت کند.

وظیفه پرستار زخم بستر

نقش مهم پرستار زخم بستر در درمان بیماران خانگی

مذاقب و پرستار زخم بستر نقش مهمی در بهبود وضعیت بیماران زخم فشاری ایفا می کند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

محیطی امن برای یکپارچگی پوست و شرایط ایمن فراهم می کند. پرستار  زخم بستر در منزل باید یک تخت برای انجام کارهای لازم برای محافظت از پوست فراهم کند. افرادی که در معرض زخم بستر هستند باید شناسایی شده و از ایجاد زخم بستر جلوگیری شود.

کدام قسمت های بدن بیشتر تحت تاثیر زخم بستر قرار می گیرند؟

فشار در برخی از نقاط بدن یکسان است و شرایط با وضعیت بدن متفاوت است و در حالت ایستاده یا دراز کشیده فشار یکسان نیست. در قسمت هایی از بدن   استخوان بیشتری وجود دارد، فشار روی این قسمت ها بیشتر از سایر قسمت های بدن است. شکل گیری زخم ها در تمام قسمت های بدن متفاوت است و مناطقی که در برابر فشار بیشتر و هوای کمتر هستند، بیشتر مستعد عفونت هستند.

پرستار در منزل از کدام نواحی برای زخم بستر باید بیشتر مراقبت کند؟

نقاط فشار روی اعضای بدن بیمارانی که دچار زخم بستر شده اند. عوامل زیادی در ایجاد مشکلات فشاری دخیل هستند، اما هر قسمت از بدن با یکدیگر متفاوت است و نقاط فشار بسته به موقعیت بیمار متفاوت است. بنابراین طریقه نگهداری از بیمار توسط پرستار در منزل می تواند بسته به شرایط جسمانی بیمار متفاوت باشد.

پرستار در منزل از کدوم نواحی برای زخم بستر باید بیشتر مراقبت کند

 در بیمارانی که مشکل وزن دارند، نقاط فشاری به شرح زیر است:

  • قسمت هایی که در لگن هستند و  قسمت های منحنی باسن.
  • نواحی با بیشترین توده چربی مانند باسن و شکم
  • روی سینه افراد چاق و زیر سینه آنها

 وضعیت خوابیدن روی صورت و قسمت های تحت فشار بدن

  • در اندام تناسلی مرد
  • برای خانم ها در این شرایط فشار تخت به قفسه سینه وارد می شود.
  • بخشی از شانه یک فرد
  • قسمت های نوظهور مانند چانه و صورت
  • در نواحی زانو

نقاط تحت فشار هنگام نشستن

در حالت نشسته پاها تحت فشار زیادی قرار می گیرند. همینطور برای افراد سالمند وبیماران زخم بستر قسمت هایی از زانو و بخش هایی از ران نیز تحت فشار خواهد بود

 وقتی به پشت می خوابیم به کدام قسمت ها فشار وارد می شود؟

در این حالت می توان گفت پاشنه ها بیشتر تحت فشار قرار می گیرند. در حالت خوابیده فشاری که به بالای سر وارد می شود شبیه به پشت سر است. آرنج نیز از قسمتی از دست است که فشار یسشتری به آتن وارد می شود. از سویی دیگر شایع ترین فشار برای پای بیمار زجم بستر بیشتر در قسمت پاشنه پا است.

وظیفه پرستار زخم بستر

پرستار زخم بستر  در بیمارستان نیز نقش مهمی در روند مراقبت از بیماران مجروح در بیمارستان ها دارد و می تواند به بهبود بیماران زخمی در خود بیمارستان کمک کند. در این میان ورزش و فعالیت روزانه در رختخواب یکی از مهم ترین و بهترین کارهایی است که یک درمانگر زخم خانگی باید برای این بیمار انجام دهد که در ادامه بیشتر به شرح آن می پردازیم.

  • هر حرکتی که یک پرستار زخم بستر به بیمار زخمی انجام می دهد یک تمرین است.
  • برای بیماران غیرفعال نیاز به حرکت بسیار مهم است و بیمار باید به طور منظم حرکت نماید.
  • پرستار بیمار زخم بستر باید تمام اعضای بدن را جداگانه حرکت دهد
  • برای بیمار بستری همه حرکات مهم و ضروری است، بنابراین بیمار باید تا حد امکان حرکت کند.
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار