مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

خواص داروهای گیاهی برای سالمندان

خواص داروهای گیاهی برای سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم در مورد نکات مصرف و خواص داروهای گیاهی برای سالمندان به شما عزیزان توضیحات مفیدی را ارائه دهیم. به طور کلی اکثر سالمندان به بیماری های مزمن مبتلا می شوند و معمولا بدون تجویز پزشک معالجشان برای بهبود و درمان بیماریشان گیاهان دارویی را مصرف می کنند.

مطالعات نشان داده سالمندانی که از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند، تبعیت دارویی کم‌تری دارند و به خاطر اینکه فرض می کنند که گیاهان دارویی بدون خطر و عوارض هستند، از آن ها به شکل خودسرانه استفاده می‌کنند اما این اتفاق ممکن است اگر به شکل کنترل شده نباشد به ضرر فرد تمام شود چراکه تبعیت بیمار از توصیه‌های دارویی پزشک می‌تواند در درمان موفقیت‌آمیز بیماری‌های مزمن مؤثر باشد.

اثرات درمانی گیاهان دارویی تایید شده است و استفاده از آن‌ها در نظام سلامت کشورهای زیادی در دنیا انجام شده و توصیه می گردد؛ اما ناآگاهی مردم و باورهای اشتباه آنها به سالم و بی‌ضرر بودن گیاهان دارویی ممکن است، باعث بروز عوارض نامطلوب و خطرناک شود.

با توجه به نتایج مطالعات، سالمندان و به خصوص پرستار سالمند که وظیفه ارائه خدمات پرستاری را به طور کامل به فرد سالخورده دارد باید در مورد رعایت تبعیت دارویی، نحوه صحیح مصرف گیاهان دارویی، عوارض جانبی آن‌ها، تداخلات دارویی گیاهی و همچنین مهم بودن اطلاع از مصرف گیاهان دارویی به پزشک، اطلاعات کافی را کسب نمایند.

خواص داروهای گیاهی برای سالمندان
خواص داروهای گیاهی برای سالمندان

عرقیات مفید برای سالمندان

امروزه گیاهان دارویی به شکل عرق برای مصارف درمانی متعددی استفاده می‌شود و افراد زیادی به جای درمان های دارویی از مزایای گیاهان مختلف استفاده می‌کنند. در ادامه ی این مقاله با خواص داروهای گیاهی برای سالمندان که به صورت عرق گیاهی برای سلامتی سالمندان مناسب است آشنا می‌شوید.

فواید گلاب برای سالمندان

گلاب با حفظ تعادل چربی در بدن برای سالمندان که به نسبت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های چربی خون هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین گلاب با داشتن خاصیت آبرسانی، احیا و مرطوب‌ کنندگی پوست کمک می‌کند تا پوست‌ ظاهر زیبایی پیدا کرده و خطوط ریز و چین و چروک پوست را از بین می‌برد. به طور کلی گلاب احساس اضطراب افراد به‌ ویژه سالمندان را از بین می‌برد و باعث احساس آرامش بیشتری خواهد شد.

یکی از بهترین عرقیات گیاهی برای سالمندان گلاب است چراکه باعث تقویت سلول‌های پوست و بازسازی بافت‌های پوست شده و توانایی محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های سرطانی را دارد.

خواص داروهای گیاهی برای سالمندان
خواص داروهای گیاهی برای سالمندان

فواید عرق نعناع برای سالمندان

همان طور که احتمالا می دانید گیاه نعناع خواص دارویی بسیار زیادی دارد و به صورت دمنوش، اسانس، پودر، خشک شده و… مورد مصرف قرار می گیرد. این گیاه ارزش غذایی بسیار بالایی داشته و مصرف آن برای فرد سالمند موجب بهبود کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم، چربی، فیبر و… می شود.

اگر شما قصد نگهداری سالمند دارید و یا به عنوان پرستار در منزل برای فرد سالمند استخدام شده اید توصیه می کنیم برای درمان یبوست، نعناع را به حالت دمنوش و عرق نعناع به فرد بیمار بدهید.

علاوه بر آن بسیاری از افراد از مخلوط عرق نعناع با ماست و دوغ برای درمان بیماری‌های معده و یبوست هم استفاده می کنند. در فصول سرد سال برای درمان سرماخوردگی و گلو درد، دمنوش و عرق نعناع جهت تسکین درد گلو و بهبود سرما خوردگی برای افراد سالمند بسیار توصیه می گردد.

پیشنهاد مطالعه: با خواص درمانی گیاه شوید آشنا شوید

خواص داروهای گیاهی برای سالمندان

فواید عرق نسترن برای سالمندان

با وجود اینکه پرتقال در بین مردم به‌عنوان یک منبع سرشار از ویتامین c شناخته شده است؛ اما ویتامین سی که در گیاه گل نسترن وجود دارد به مراتب بیشتر از ویتامین سی موجود در پرتقال است.

عرق گل نسترن جهت درمان التهاب، ورم و ناراحتی‌ های معده مورد مصرف قرار می گیرد. همچنین برای تسکین ورم مفاصل و مثانه می توان از گیاه گل نسترن به شکل دمنوش استفاده کرد. جالب است بدانید خاصیت اصلی عرق گل نسترن خاصیت ضد التهابی آن بوده و دمنوش نسترن و عرق نسترن به ترتیب برای تقویت قلب و بهبود تپش قلب در افراد سالمند بسیار تاثیر گذار است.

خواص داروهای گیاهی برای سالمندان
خواص داروهای گیاهی برای سالمندان

همچنین اگر شما یا فرد سالمندی که با شما زندگی می کند و یا حتی اگر به عنوان پرستار کودک از موسسه پرستاری به جایی اعزام شده اید می توانید برای فردی که به سردردهای موضعی مبتلا است از عرق گل نسترن برای کاهش التیام این درد ها استفاده کنید.

در پایان باید اضافه کنیم که همان طور که در ابتدای مقاله خواص داروهای گیاهی برای سالمندان اشاره شد افرادی که وظیفه ی پرستار بیمار سالمند بر دوش آنهاست باید به اختلالات دارویی و موارد دیگر دقت داشته باشند. همچنین اگر به عنوان یک موسسه قصد اعزام پرستار برای نگهداری از سالمندان بیمار دارید باید این موارد را به آنها تذکر دهید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار