مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن

نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

نگهداری از کودک نوپا به علت اینکه کودک تازه راه رفتن آموخته، دشوار است زیرا در این دوران کودک از لحاظ شناختی، عاطفی و اجتماعی پیشرفت می کند و تغییرات زندگی او در این دوره بسیار سریع است. اصطلاح نوپا برای کودکان بین دوازده تا سی و شش ماه استفاده می شود.

نکته های مراقب از کودک نوپا چیست؟

وقتی کودک تازه شروع به راه رفتن می کند والدین باید تمام حواس خود را به کودک دهند تا از آسیب های احتمالی برای کودک جلوگیری کنند. در ادامه به چند نکته مراقبتی ساده اشاره می کنیم.

نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن
نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن

حمایت از کودک نوپا

همان طور که در ابتدا گفتیم نگهداری از کودک نوپا دشوار است. در این دوران کودک قادر نیست به تنهایی راه برود پس تا حد ممکن باید در زمان قدم برداشتن پا به پای او بروید و سعی کنید از شدت حرکت و به هم خوردن تعادل ان بکاهید.

بیشتر بخوانید: خدمات نگهداری کودک

نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن
نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن

تحت نظر داشتن فعالیت کودک

کودک نوپا همیشه نیاز به امنیت دارد مخصوصا در زمانی که به تازگی راه رفتن اموخته است. در این دوره کنجکاوی کودک بیشتر می شود و والدین باید مراقب باشند تا کودک اشیاء ریز را به سمت دهان خود نبرد.

کنجکاوی کودک نوپا

کودکان علاقه بسیاری به کشف کردن دارند و اشپزخانه بهترین محل برای اکتشافات و همچنین خطرناک ترین محل برای کودک است پس تا جای ممکن باید جلوی ورود کودک را به آشپزخانه گرفت. شما باید در های کابینت را با طناب یا گیره محافظ ببندید و لوازم شیمیایی موجود در اشپزخانه را دور از دسترس کودک قراردهید. همچنین اگر در منزل اشیاء تزئینی خطرناک دارید سعی کنید تا زمان بزرگ تر شدن کودکتان ان ها را جمع آوری کنید.

نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن
نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن

سلامت کودک نوپا

کودکان نوپا تعادل زیادی هنگام قدم برداشتن ندارند در نتیجه بهترین روش برای اسیب ندیدن کودک و نخوردن به دیوار، پنجره و…. این است که خانه را با استفاده لوازم در دسترس مثل بالشتک و پشتی های نرم ایمن کنید.

رعایت بهداشت کودک نوپا

در این دوران یکی از مهم ترین نکات رعایت بهداشت کودک است. بهداشت کودک شامل شستن دست و صورت، تعویض پوشک و بردن به موقع دستشویی و حمام می شود که رعایت این نکات از بیمار شدن کودک جلوگیری می کند.

نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن
نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن

تغذیه ی کودک

وظیفه پرستار کودک رسیدگی به تغذیه آن است و بهترین حالت برای تغذیه کودک قرار دادن سه وعده غذایی سالم محسوب می شود. همچنین برای رشد کودک بهتر است سه یا چهار میان وعده در برنامه غذایی کودک قرار داده شود. این میان وعده ها شامل سبزیجات، اسنک، اب میوه و… می شود. حجم غذایی کودک باید مشخص بوده و میزان هر لقمه نیز باید متناسب با دهان کودک باشد تا از ازردگی گلو و خفگی کودک جلوگیری شود. علاوه بر این ها کودک باید زیر نظر پزشک تغذیه قرار بگیرد.

نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن
نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن

زمان خواب کودک نوپا

کودک نوپا باید متناسب با نیاز بدنش خواب کافی داشته باشد چراکه تنظیم نبودن خواب باعث بدخلقی کودک می شود. اگر پرستار کودک دارید توصیه می شود زمان خواب و بیداری کودکتان را با او در میان بگذارید. همچنین دقت کنید که در زمان خواب کودک باید محیط ارام برای استراحت او فراهم گردد.

نظم و انضباط در کودکان

در این مرحله از زندگی، کودک سعی می کند مستقل باشد. کودک در این بازه زمانی امادگی بیشتری برای یادگیری نظم و انضباط دارد بنابراین توصیه می شود این دوران از زندگی کودک را جدی بگیرید.

هر چه کودک رشد کند خلقیات او به ثبات بیشتری می رسد. در این مرحله، کودک نوپا از نظر تاثیر پذیری منعطف تر است ولی با تمام این گفته ها نباید کودک را بیش از حد درگیر کار های روزمره کنید، کودک همچنان نیاز به هیجان در زندگی خود دارد.

همان طور که گفته شد به نگهداری از کودک نوپا باید توجه ویژه ای کرد. داشتن یک الگوی خوب برای کودک بسیار در این دوره حیاتی است. همچنین داشتن پرستار خوب با رفتار شایسته مهم بوده و پرستار یا اطرافیان کودک که زمان زیادی را با او سپری می کنند باید در کنترل احساسات خود کوشا باشند.

نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن
نگهداری از کودک نوپا و چالش های آن

جمع بندی

پرستار کودک نوپا با تمام سختی هایش بسیار دلنشین است ولی اگر شاغل هستید و یا نمی توانید زمان زیادی را به کودک خود اختصاص دهید بهترین گزینه برای شما گرفتن پرستار کودک است. شما می توانید از موسسه پرستاری درخواست اعزام پرستار کنید. این موسسات خدمات پرستاری مختلفی مانند: پرستار بیمار، پرستار در منزل را ارائه می دهند. علاوه بر آن در زمانی که توانایی نگهداری از سالمند خود را ندارید می توانید از خدمات پرستار سالمند استفاده کنید.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.