مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

بی قراری نوزاد؛ علت بی قراری و گریه شدید نوزاد

بی قراری نوزاد؛ علت بی قراری و گریه شدید نوزاد

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

نوزادان از طریق علام غیر کلامی همچون گریه کردن سعی در انتقال پیام به دیگران دارند. در حقیقت علت بی قراری نوزادان و همچنین گریه آن‌ها، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی، با توجه به اینکه نوزاد نمی‌تواند از طریق گفتار، ناراحتی و یا احساس خود را بیان کند، اقدام به بی قراری و گریه می‌کند تا از این طریق نیاز خود را به دیگران منتقل نماید. در ادامه مقاله، قصد داریم تا علت‌های شایع بی‌قراری شیرخواران را بررسی کنیم و راهکار‌هایی جهت رفع آن‌ها و نگهداری توسط پرستار کودک ارائه دهیم.

علت بی قراری و گریه شدید نوزاد

علت بی قراری و گریه شدید نوزاد می‌تواند مربوط به کوچکترین اتفاق همانند نشستن موجودی کوچک برروی پوست آن‌ها تا مسائلی همچون درد عمیق باشد. همچنین، ممکن است علت این بی قراری شامل ترکیب چندین عامل با یکدیگر باشد. در هرصورت، لازم است تا نسبت به بی‌قراری و ‌گریه نوزادان بی‌تفاوت نباشید و ریشه این مسأله را پیدا کنید. این امر سبب می‌شود تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود. به طور کلی، برخی از دلایلی که موجب بی قراری در نوزادان می‌شود.

علت بی قراری و گریه شدید نوزاد

به نقل از www.healthline.com :

چرا کودک من در شب بی قرار است؟
موارد زیر ممکن است باعث شوند که کودک شما در هنگام عصر ناگهان عصبانی شود:

رشد باعث افزایش گرسنگی شد. همانطور که کودک شما مراحل رشد شدید را طی می کند (جهش های رشد معمول در حدود 2 تا 3 هفته، 6 هفته و 3 ماهگی رخ می دهد)، ممکن است گرسنه باشد و بخواهد غذای خوشه ای بخورد.
کندتر شدن شیر در حالی که بسیاری از مادران تصور می کنند که یک کودک بداخلاق به اندازه کافی غذا نمی خورد، ممکن است همیشه اینطور نباشد. با این حال، ترکیب شیر شما در شب تغییر می کند و ممکن است جریان شیر آهسته تری را تجربه کنید. تغییر در حجم شیر ممکن است باعث ایجاد یک کودک بداخلاق شود.
گاز. اگر کودک شما احساس گاز گرفتگی می کند و به نظر نمی رسد که آن را از دستگاه گوارش کوچک خود خارج کند، ممکن است احساس ناراحتی کند!
بچه بیش از حد خسته این یک تصور غلط رایج است که بیدار نگه داشتن کودک برای مدت طولانی تری باعث خواب طولانی تر او می شود. در پایان روز، اگر کوچولوی شما بیش از حد طولانی بدون یک چرت خوب سپری کرده باشد، بسیار خسته خواهد شد. یک نوزاد بیش از حد خسته به سختی آرام می گیرد.
کودک بیش از حد تحریک شده سیستم عصبی رشد نیافته نوزاد به نورهای روشن، صداها و تغییرات محیطی حساس تر است. به عنوان مثال، ممکن است متوجه نور تلویزیون در یک اتاق تاریک شوید، یا شاید صدا به تنهایی باعث گریه کودک شما شود.
قولنج. در حالی که همه نوزادان گریه می کنند، اگر متوجه شدید که کودک شما سه ساعت یا بیشتر گریه می کند، برای سه روز در هفته، برای سه هفته یا بیشتر، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید! پزشک اطفال شما باید یک معاینه کامل برای رد سایر شرایط انجام دهد.

رفلاکس معده، علت بی قراری نوزادان

یکی از علل بی قراری نوزادان می‌تواند مربوط به رفلاکس معده باشد. درحقیقت رفلاکس معده، به بازگشت محتویات داخل معده به مری گفته‌می‌شود که در میان نوزادان شایع است. البته این مسأله در بسیاری از مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد؛ اما در صورتی‌که این مشکل همراه علائمی همچون استفراغ به صورت جهنده، بی قراری شدید و یا مشکلات تنفسی مانند سرفه باشد و دل درد در کودکان، نیاز است تا درمان انجام شود.

کمبود خواب؛ علت بیقراری نوزادان

یکی دیگر از علل گریه و یا بی قراری در کودک، کمبود خواب در آن‌هاست. در واقع نوزاد، با بیقراری و گریه به افراد پیام خستگی خود را منتقل می‌کنند. والدین لازم است تا برای خواب آرام نوزاد خود، محیطی آرام و نسبتاً تاریک را فراهم کنند. همچنین یک برنامه مشخص جهت خوابیدن و بیدار شدن فرزند خود در نظر داشته‌باشند.

نیاز به آغوش گرفتن دلیل بی قراری نوزاد

با توجه به اینکه نوزاد به مدت نه ماه در شکم مادر به سر برده‌است، وابستگی عاطفی زیادی به او دارد. به همین دلیل یک علت بیقراری نوزاد که بسیار شایع است، نیاز به آغوش و بغل کردن نوزاد و نزدیکی با مادر خود است. این امر سبب می‌شود تا نوزاد حس امنیت کند و آرام شود.

بی قراری نوزاد در خواب

نوزادان به دلایل گوناگون، ممکن است در هنگام خواب به صورت ناگهانی شروع به گریه و بی قراری کنند. برخی از دلایل بی قراری نوزاد، شامل موارد زیر است:

کثیفی پوشک نوزاد علت بیقراری نوزاد در خواب

یکی از شایع‌ترین علل بیقراری نوزاد که ممکن است در هنگام خواب نیز رخ دهد، کثیف‌شدن پوشک اوست. به همین دلیل، ضروری است که با مشاهده نشانه‌های بی قراری و گریه در نوزاد، ابتدا پوشک او را چک کنید و در صورت نیاز به تعویض، این کار را انجام دهید. اگر تعویض پوشک را به تعویق اندازید، احتمال دارد تا نوزاد دچار عفونت‌های ادراری و یا مشکلات پوستی شود.

همچنین لازم بوده این نکته را نیز مدنظر داشته‌باشید که کیفیت و استاندارد پوشک از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا، در صورتی که پوشک مناسب نباشد، فرایند جذب به درستی انجام نمی‌شود و کیفیت نامناسب آن باعث آزار نوزاد خواهد شد. همه این عوامل سبب می‌شود تا بیقراری و گریه در نوزاد رخ دهد.

درد شکمی یا کولیک دلیل گریه و بیقراری نوزاد

یکی دیگر از علت‌های شایع در بی‌قراری شیرخواران زیر سه ماه، وجود کولیک است. در پاسخ به سؤال کولیک نوزاد چیست؟ می‌توان گفت که در حقیقت کولیک به معنای درد در ناحیه شکم است که به دلایل مختلفی همچون مشکلات گوارشی، نارسایی در تغذیه، حساسیت‌های غذایی و یا اختلالت هورمونی بروز پیدا می‌کند و بی‌قراری شیرخوار را در پی دارد. علاوه‌بر این، برخی عوامل دیگر همچون رفتار مادر و یا استرس و اضطراب نیز بر تشدید این حالت تأثیرگذار هستند.

به منظور کاهش بی‌قراری شیرخواران مبتلا به کولیک، می‌توان از روش‌های مختلفی نظیر ماساژ ناحیه شکم، استفاده از شیشه شیر آنتی کولیک، استفاده از حوله یا پتوی گرم و… استفاده کرد. همچنین در برخی مواقع، پزشک در صورت نیاز برای کاهش علائم کولیک در نوزادان، دارو‌هایی را تجویز می‌کند.

درد شکمی یا کولیک دلیل گریه و بیقراری نوزاد

بی قراری نوزادان به دلیل رویش دندان

یکی از دلایل و علت بی قراری نوزادان و گریه شدید رویش دندان شیری و دندان در آوردن نوزاد می باشد. با توجه به اینکه دندان در اوردن نوزاد فرآیندی سخت و دشوار برای کودکان بوده به همین دلیل می توانید دلیل بی تابی و گریه نوزادان و دست و پار زدن آن ها دز خواب می شود.

علت بی قراری نوزاد در شب

نوزادان در هنگام شب ممکن است دچار بی قراری شوند که مهم‌ترین دلایل بی قراری نوزاد در شب عبارت است از:

گرسنگی علت بی قراری و دست و پا زدن نوزاد

یکی از علائم شایع بی قراری شیرخواران در شب که در طول روز نیز رخ می‌دهد، وجود گرسنگی در اوست. درحقیقت نوزاد از طریق بی قراری و گریه، دیگران را از این موضوع آگاه می‌کند. البته اگر برای تغذیه نوزاد، برنامه زمانی مشخصی تعیین شده و در زمان مقرر انجام شود، تا حد زیادی از بی قراری ناگهانی کودک در شب، به این دلیل می‌توان جلوگیری کرد.

دمای بسیار سرد و یا بسیار گرم دلیل گریه شدید و بیقراری کودک

از آنجایی که نوزادان از سیستم ایمنی ضعیف‌تری برخوردار هستند، نسبت به تغییرات دما بسیار حساس خواهند بود. به همین دلیل، یکی از دلایل بی قراری در هنگام شب، می‌تواند مربوط به تغییر دما باشد.

علت بی قراری نوزاد هنگام شیر خوردن

بی قراری نوزاد در حین شیر خوردن، یکی از شایع‌ترین مسائلی است که احتمال دارد برای هر نوزادی رخ دهد. این بی قراری معمولاً به علل زیر اتفاق می‌افتند:

بی قراری نوزاد به دلیل رویش دندان‌ها

یکی از اتفاقاتی که در حین رویش دندان‌ها در نوزاد اتفاق می‌افتد، وجود خارش، درد و یا ناراحتی در لثه است. این عوامل سبب می‌شود تا نوزاد، بی قراری و گریه کند. به منظور کاهش این مسأله، می‌توانید لثه‌های نوزاد را ماساژ دهید و یا از وسایل متناسب برای جویدن استفاده نمایید.

نیاز به آروغ، علت بی قراری نوزادان

هنگامی که نوزاد شیر می‌خورد، مقداری هوا از این طریق وارد معده او می‌شود. این هوا در معده، موجب ایجاد درد و ناراحتی در نوزاد می‌شود و او را بی‌قرار می‌کند. از این رو، توصیه می‌شود تا به نوزاد کمک کنید تا با آروغ زدن، این هوای اضافی را خارج نماید. برای این منظور، می‌توانید نوزاد را به آرامی برروی شکم برروی دست خود بخوانید و بسیار آهسته به پشت او ضربه بزنید.

درمان بی قراری شبانه نوزادان

به منظور درمان بی قراری نوزادان، لازم است در ابتدا علت این بیقراری مشخص شود. باتوجه به مطالبی که کمی پیشتر در رابطه با علل بیقراری در نوزاد اشاره شد، راهکار‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • قراردادن نوزاد به گونه‌ای که دست و پا‌های او در حالتی آزادانه باشد، موجب آرامش او خواهد شد.
  • یکی از دلایل بی‌قراری شیرخوار ، ممکن است مرتبط با شرایط محیطی همچون دما، نور و صدا باشد. از این رو، تغییر شرایط ممکن است موجب آرامش کودک شود.
  • تأمین غذای نوزاد به منظور رفع تشنگی و یا گرسنگی، یکی دیگر از راهکار‌های مورد استفاده جهت رفع بی قراری در کودک می‌شود.
  • در آغوش گرفتن نیز کمک شایانی جهت آرامش نوزاد می‌کند. این کار موجب می‌شود تا نوزاد احساس اطمینان و امنیت کرده و آرام شود.
  • ماساژ در نواحی دست، پا و یا شکم نوزاد، باعث می‌شود تا درد و ناراحتی او کمی کاهش یابد و آرام شود.
  • استفاده از صدا‌های آرامش‌بخش نظیر صدای قلب مادر، آب جاری و… نیز در آرامش نوزاد تأثیرگذار است.
  • در برخی مواقع، فراهم کردن محیطی تاریک و ساکت در رفع بیقراری نوزاد بسیار مؤثر خواهد بود.

درمان بی قراری شبانه نوزادان و گریه شدید آن ها

رفع بی قراری نوزادان و مراقبت از آن‌ها مسأله‌ای بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، لازم است تا اطلاعات لازم جهت نگهداری و مراقبت از کودکان و علت بی قراری نوزادان و گریه شدید آن ها را به خوبی کسب نمایید تا به بهترین نحو بتوانید فرزند خود را پرروش دهید و از خطرات احتمالی که ممکن است برای آن‌ها رخ دهد، جلوگیری نمایید.


سوالات متداول

آیا بی قراری شیرخوار طبیعی است؟

در بسیاری از موارد، علت بی قراری و گریه نوزاد طبیعی است و با انجام کار‌های ساده، این مسأله برطرف می‌شود. اما در شرایطی که این بی قراری شدید و ادامه‌دار باشد، نیازمند پیگیری است.

علل بی قراری نوزادان و گریه شدید شیرخواران چیست؟

این بی قراری‌ها در کودکان به دلایل مختلفی همچون گرسنگی، بی‌خوابی، نیاز به آغوش و… بوجود می‌آید.

آیا برای رفع بیقراری نوزادان و دست و پا زدن آن ها، نیاز به مراجعه به پزشک است؟

در صورتیکه که این مسأله شدید باشد و در مدت طولانی برطرف نشود، لازم است تا به پزشک مراجعه نمایید.

Picture of Meysam Ganji
Meysam Ganji
اینجانب میثم گنجی کار پرستاری و مراقبت از بیمار و سالمند را به طور حرفه ای دنبال می کنم و همواره به ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیاز هر فرد معتقد هستم. در طی این سال ها، با شرکت در کلاس ها و برگذاری دوره ها و کارگاه های آموزشی متعدد در این زمینه مهارت ها و تجربیات ارزشمندی کسب کرده ام که سعی دارم در اینجا با شما عزیزان اشتراک بذارم.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.