مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

مزایای کاردرمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم چیست

نقش کاردرمانی در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

کاردرمانی در کودکانOccupational Therapy for Autism در کودکان مبتلا به اوتیسم یکی از مهم ترین و موثرترین اقدامات درمانی به شمار می آید.

انواع کاردرمانی در کودکان
اوتیسم نوعی اختلال در تکامل سیستم عصبی است که به نظر می رسد مغز در آن به درستی کار نمی کند. کودکان مبتلا به اوتیسم به طور معمول دارای تعاملات اجتماعی و اختلالات ارتباطی و  همچنین علایق ، فعالیت ها و مهارت های بازی محدود هستند. تربیت کودک مبتلا به اوتیسم کاری دشوار و اغلب طاقت فرسا است ، اما کاردرمانی در کودکان می تواند به شما کمک کند.

اوتیسم یک بیماری مادام العمر است که از دوره کودکی تا بزرگسالی با دوره های متنوعی همراه است. پزشکان کاردرمانی هر دوره کاملاً مشخص و تفکیک شده هستند.

کاردرمانی در کودکان می تواند به کودکان اوتیسم در عملکرد بهتر در محیط مدرسه و خانه کمک کند. والدینی که به پزشکان کار درمانی ارجاع داده می شوند ، معمولاً نگران مشکلات رشد رفتاری و اجتماعی فرزندانشان با بروز اوتیسم در این محیط ها هستند و پزشکان می توانند در این زمینه ها کمک کنند.

درک مسائل حسی

اگرچه مشکلات رفتاری و اجتماعی که کودکان اوتیسم دارند به طور آشکار نشان داده می شود ، اما بسیاری از کودکان دارای مشکلات حسی هستند که تشخیص آنها پیچیده تر است. “برخی از مسائل در تعامل و ارتباطات اجتماعی ، و همچنین برخی از رفتارها به این دلیل رخ می دهد که کودک اغلب دارای مشکلات پردازش حسی است.

تخمین زده می شود که 80٪ کودکان اوتیسم دارای مشکلات پردازش حسی هستند. این بدان معنی است که آنها نمی توانند تحریک حسی خارجی را آنالیز و پردازش کنند یا تحریک حسی را به همان روشی که معمولاً کودکان عادی در حال رشد هستند پردازش نمی کنند. پزشکان کاردرمانی در کودکان می توانند به مسائل حسی بپردازند و والدین را مجهز کنند تا رفتار کودک خود را با موفقیت بیشتری مدیریت کنند.

مشکلات مربوط به پردازش حسی می تواند توضیح دهد که چرا کودکان اوتیسم ممکن است سر و صدا ، لمس شدن یا احساس پوشیدن لباس خاصی را دوست نداشته باشند. کیس اسمیت می گوید: “بعضی اوقات [والدین] از این رفتارها کاملاً آگاه هستند (اینکه کودک سفت و سخت است ، بعضی از غذاها را نخواهد خورد یا بوی خاصی را دوست ندارد).

متخصصان کاردرمانی در کودکان می توانند نقش پردازش حسی را مشخص کنند و در مورد کارهایی که والدین می توانند برای ایجاد آرامش در کودک مبتلا به اوتیسم انجام دهند ، مشاوره می دهند. متخصصان کاردرمانی در کودکان همچنین با تقلید از اقدامات کودک ، پاسخ مثبت به کودک و تحریک تعاملات مناسب اجتماعی برای بهبود مهارت های ارتباطات اجتماعی ، از رفتارهای مثبت پشتیبانی می کنند که هدف آنها کمک به تعامل اجتماعی کودک است.

مزایای کاردرمانی در کودکان

پیشنهاد مطالعه: دلیل زردی نوزاد چیست و چگونه در منزل از آن ها مراقبت کنیم؟

یک کاردرمانگر چه کاری انجام می دهد؟

نقش شغلی متخصصان کاردرمانی این است که به افراد در هر سنی کمک کند تا بر اثر ناتوانی ناشی از بیماری ، پیری یا تصادف غلبه کنند تا بتوانند کارهای روزمره یا مشاغل خود را انجام دهند.

یک متخصص کاردرمانی تمام نیازهای بیمار اعم از نیاز های جسمی ، روانی ، اجتماعی و محیطی را در نظر می گیرد. این حمایت می تواند تفاوت معناداری در ایجاد حس تجدید هدف در افراد ، گشودن افق های جدید و تغییر احساس آنها نسبت به آینده ایجاد کند.

کاردرمانی در کودکان

شغل کودک بازی و یادگیری است. بعضی از کودکان ممکن است به دلیل شرایطی که در آن متولد شده اند ، به دلیل آسیب دیدگی یا تفاوت در سبک یادگیری و نیازهایشان یا ابتلا به بیماری ای همچون اوتیسم، در بازی و یادگیری مشکل داشته باشند.

اگر بازی و توانایی یادگیری کودک تحت تأثیر قرار گیرد ، بر استقلال ، سلامتی و احساس او در مورد خودش تأثیر می گذارد. یک کاردرمانگر کودک می تواند به آنها کمک کند تا زندگی مستقل تری داشته و ظرفیت بازی و یادگیری خود را ارتقا دهند. یک کاردرمانگر می تواند علاوه بر کمک به عملکرد بدنی کودک ، عوامل اجتماعی ، روانشناختی و محیطی مرتبط با کودک را نیز برطرف کند.

کاردرمانگران با کودکان (در هر سنی) و خانواده های آنها همکاری می کنند تا مهارت های لازم برای زندگی روزمره از جمله بازی ، لباس پوشیدن و دست خط و غیره را تقویت کنند. کاردرمانی ممکن است شامل ایجاد تغییراتی در محیط کودک مانند مدرسه یا خانه او باشد تا به کودک در بدست آوردن استقلال بیشتر کمک کند.

هدف کاردرمانی در کودکان این است که به نوزادان ، کودکان و نوجوانان اجازه دهیم استقلال خود را در کارهای روزمره بدست آورند.مهارت هایی مانند:

مهارتهای حرکتی ظریف:

هماهنگی عضلات کوچک مانند تطابق حرکات دست و چشم ،این هماهنگی به کودک شما امکان می دهد اسباب بازی ها و ابزارهایی مانند مداد یا قاشق را در دست بگیرد ، کاوش کند و جابجا کند. از مهارت های حرکتی ظریف در فعالیت هایی مانند دست خط ، لباس پوشیدن ، استفاده از قیچی ، تغذیه و نظیر آنها استفاده می شود.

مهارت های حرکتی ناخالص:

عضلات بزرگ بدن را که برای حرکت اصلی بدن مهم هستند مانند نشستن ، راه رفتن ، پریدن و پرتاب توپ درگیر کنید.
یک تمرین خوب و کاربردی برای مهارت های حرکتی این است که کودکان وسایل خود را با موچین بردارند. برای کمک به تسلط بر دست ، بچه ها ممکن است تمرین کنند تا بتوانند چیزهایی را با قیچی برش دهند.

همچنین می توان از کاردرمانی در کودکان برایاشخاصی که در پردازش حس های مختلف مشکل دارند کمک گرفت. وقتی کودکان برای پردازش اطلاعات حسی تلاش می کنند ، ممکن است نسبت به چیزهایی که می شنوند ، می بینند ، مزه می کنند ، لمس می کنند یا بو می کنند واکنش بیش از حد یا واکنش کم تر از حالت معمول نشان دهند. این می تواند بچه ها را به سمت فروپاشی شخصیتی یا بیش فعالی سوق دهد.

در این حالت ،کار درمانگران ممکن است یک برنامه حسی را طراحی کنند. این طرح مجموعه ای از فعالیت های بدنی و محل هایی برای اقامت است که به کودکان کمک می کند تا فعالیت حسی مورد نیاز خود را انجام دهند. همچنین ممکن است برای کمک به کودکانی که انواع خاصی از ورودی های حسی را تجربه می کنند یا از آن اجتناب می کنند ، از برنامه های سنگین تری استفاده کنند.

کاردرمانی در کودکان و استفاده از ابزار
استفاده از ابزار:

شامل استفاده از وسایل دستی مانند قاشق چنگال یا مداد برای بازی ، مهارتهای مراقبت از خود و دست خط است.

دست خط:

کودک باید مهارت دستی ، هماهنگی حرکتی خوب و مهارت حرکتی و بصری کافی برای نوشتن را داشته باشد. کارهایی مانند تنوشتن نامه ،سرعت ، خوانایی ، گرفتن مداد ، کاهش درد و یا خستگی ممکن است مورد توجه قرار گیرد.

آمادگی برای نشستن پشت میز:

این فعالیتها معمولاً از موارد مورد انتظار هنگام شروع مهد کودک هستند. به عنوان مثال: نقاشی ، برش ، کار در کلاس ، تکمیل کار ، پیروی از دستورالعمل ها و مهارت های کاردستی که طی این فعالیت ها کودک باید به طور متمرکز پشت میز خود حضور داشته باشد و اختلالی در روند کلاس به وجود نیاورد.

دلایل کاردرمانی در کودکان
مهارت های خود مراقبتی:

مهارت هایی مانند استفاده از چاقو و چنگال ، بستن بند کفش ، دکمه های لباس و یا رفتن به توالت .

ادراک بصری:

درک آنچه دیده می شود. درک بصری در تکمیل بسیاری از فعالیت ها از جمله خواندن داستان ، تکمیل یک معما ، شناسایی حروف و اعداد و نوشتن بسیار مهم است.

پردازش حسی:

نحوه پردازش و واکنش به اطلاعاتی که از محیط اطراف دریافت می کند .کودکان ممکن است بیش از حد یا تحت حساسیت نسبت به برخی احساسات مانند صداهای بلند یا برخی از لباس ها ، عکس العمل غیر منتظره ای داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: مزایای قنداق کردن نوزادان چیست و چگونه می توان یک نوزاد را قنداق کرد؟

 

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن سال ها تجربه گرانقدر در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل ، آمادگی دارد همچون گذشته به صورت شبانه روزی در عرصه خدمات پرستار سالمند ، پرستار بچه و پرستار بیمار ارائه خدمت نماید .

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار