مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده چگونه است؟ آیا درباره نگهداری از کودک تازه متولد شده چیزی می دانید؟ آیا به دنبال روش های صحیح مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود هستید. قطعا مادرانی که برای بار نخست این فرصت را تجربه می کنند، مهارت چندانی در این زمینه ندارند.

از این این خانم ها یا مادران به دنبال فراگیری روش های صحیح نگهداری هستند.سایت سلامت اول در ادامه نکات مهمی را در رابطه با نگهداری از کودک تازه متولد شده در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده
مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

نکات مهمی درباره نگهداری از کودک تازه متولد شده

همانطور که می دانید مادرانی که تازه کودک را به دنیا اورده اند درباره نگهداری از کودک چیزی نمی دانند؛ به همین دلیل می توانند تا چند روز اول بخاطر بهبود حال خود پرستاری را اعزام کنند. پرستاران با تخصص و مهارتی که دارند تا بهبود حال مادر از کودک نگهداری خواهند نمود.

مادران نیز باید در رابطه با مسائل مربوط به نوزاد نظیر بهداشت نوزاد، خواب نوزاد، تغذیه نوزاد، ناف نوزاد، سلامت جسمی نوزاد اطلاعات کافی داشته باشند که بتوانند از کودک خود به خوبی نگهداری کند.

شاید چند روز اول برای مادران کار سختی باشد اما با آغوشگرفتن کودک تمام خستگی های مادر رفع می شود. ممکن است در چند روز اول در هنگام حمام کردن نوزاد دچار آب گرفتگی گوش شود یا از دست لیز بخورد، یا به عفونت بند ناف یا ادرار دچار شود؛ اما اگر مادران قبل از متولد نوزاد اطلاعات لازم را دریافت کنند بعد تولد نوزاد خود دیگر به مشکل برنمیخورند.

بیشتر بخوانید: چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده
مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

اما مراقبت های نوزادان دختر و پسر تفاوتی هایی باهم دارند مثلا نوزادان پسر، به هنگام ختنه کردن باید نکات مهمی را رعایت کرد. در نوزادان دختر در چند روز اول باید درباره ترشحات رنگی آگاهی داشته باشید.

خواباندن نوزادان تازه متولد شده

خواب کافی برای نوزادان یک امر بسیار مهم می باشد که این نیز یک فرصت برای  مادران آنها تا به کارهای روزمره خود برسند. همه کودکان حدود ۸ تا ۹ ساعت در روز و ۸ ساعت در شب را می خوابند.

اما کودکان نمی توانند که پیوسته به خواب بروند بنابراین هر ۳ یا ۴ ساعت یکبار بیدار می شوند تا شیر بخورند. اگر نوزاد ۵ ساعت در خواب باشد و برای خوردن شیر بیدار نشوند باید نوزاد را برای خوردن شیر بیدار کرد؛ اما باید تلاش کنید تا کودکان در بین ساعت های ۱۰ شب تا ۳ صبح بخوابندن زیرا در این زمان هورمون رشد ترشح می کند.

خواباندن نوزاد تازه به دنیا اومده کار بسیار سختی نیست اگر نوزاد شیر خود  را خورده باشد و هوای اتاق معتادل،  کودک به راحتی به خواب می رود. اما لازم است بدانید خوباندن نوزادان دختر و پسر هیچ تفاوتی با هم ندارند و اگر شما شرایط مناسبی را برای نوزادان فراهم کنید نوزادان به راحتی به خواب فرو می روند. جالب است بدانید بوی تن مادر نیز برای به خواب رفتن نوزاد بسیار تاثیر دارد.

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده
مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

نکات مهمی که در خواب کودکان باید رعایت کرد

خواباندن کودک در یک مکان بی سرو صدا

در آغوش کشیدن نوزاد توسط مادر

انتخاب کالای خواب مناسب برای نوزاد و تامین احساس راحتی و امنیت کودک

پوشاندن لباس های راحتی برای نوزاد

تنظیم کردن نور دمای اتاق

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده
مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

نگهداری از نوزاد مستلزم رعایت چه نکاتی است؟

نوزادان بسیار حساس هستند و بایستی به تمامی علائم آن ها در روزهای اول بعد تولد دقت شود.

از نکات قابل توجه درد های کولیکی می باشد که نوزادن بعد از تولد و تا ۴ ماهگی این درد را دارد؛ به همین دلیل نمی توانند خواب راحتی داشته باشند. شما باید با مراجعه نوزاد خود به پزشک قطره کولیک را خریداری کنید. همچنین از روش های گرم نگه داشتن شکم کودک، ماساژ شکم آن با روغن زیتون و دیگر روش های صحیح و کارآمد استفاده کنید که تاثیر بسیاری مثبتی در  کاهشدردهای کولیک دارد.

تمام نوزادان این درد را تجربه می کنند اما درد آن ها یکسان نمی باشد. همچنین در این مواقعه برای کاهش درد کودک از صداهایی مانند صدای سشوار، جاروبرقی، لباسشویی نیز تاثیر گذارند. نوزاد با شنیدن این  صدا ها به یاد صدا های موجود در رحم مادر می افتاد و باعث ارامش آن می شود. حتی با استفاده از یک گهواره می توانید کودک را تاب دهید که این روش نیز باعث آرامش کودک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چالش‌های پرستاری از نوزادان و راه‌حل آن‌ها

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده
مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

تعویض لباس نوزاد

لباس نیز یکی از مهم ترین نکاتی است که در نحوه نگهداری از نوزادان حائز اهمیت می باشد. اگر لباس مناسب با فصل انتخاب شود  و از جنس پنبه باشد نوزادان احساس آرامش می کنند.

مراقبت های نوزاد تازه متولد شده
مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

سخن پایانی

نگهداری از کودک تازه متولد شده سختی های خود را دارد. از آنجایی که مادران در چند روز اول بعد زایمان نمی توانند از کودک خود به خوبی مراقبت کنند بهتر است برای آن ها یک پرستار خوب استخدام شود. سایت سلامت اول باتجربه ترین پرستار کودک را با کمترین هزینه در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.


سوالات متداول

نوزاد چند ساعت یکبار باید شیر بخورد؟

هر ۳ یا ۴ ساعت یکبار بیدار می شوند تا شیر بخورند. اگر نوزاد ۵ ساعت در خواب باشد و برای خوردن شیر بیدار نشوند باید نوزاد را برای خوردن شیر بیدار کرد، زیرا امکان افت قند در نوزاد وجود دارد.

نکات مهمی که در خواب کودکان باید رعایت کرد؟

خواباندن کودک در یک مکان بی سرو صدا
در آغوش کشیدن نوزاد توسط مادر
پوشاندن لباس های راحتی برای نوزاد
تنظیم کردن نور دمای اتاق

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.