مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

20 مورد از اصلی‌ ترین علائم یائسگی

20 مورد از اصلی‌ترین علائم یائسگی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

اصلی‌ ترین علائم یائسگی یائسگی مرحله‌ای در زندگی زنان است که در طی آن دوره‌های قاعدگی متوقف می‌گردد. اصلی‌ ترین علائم یائسگی معمولاً در سنین ۴۵ تا ۵۵ سال رخ می‌دهد. یک زن در صورتی وارد مرحله یائسگی شده است که حداقل یک سال از آخرین قاعدگی وی گذشته باشد.

20 مورد از اصلی‌ترین علائم یائسگی

یائسگی چیست؟ 

یائسگی بخشی از روند طبیعی پیری است که با متوقف شدن قاعدگی و پایان یافتن سال‌های باروری خودش را نشان می‌دهد. یائسگی معمولاً در پایان دهه چهل تا اوایل ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. افرادی که با جراحی تخمدان‌هایشان را خارج می‌کنند دچار یائسگی ناگهانی می‌شوند.

به سال‌های منتهی به یائسگی گذار یائسگی یا مرحله پیش یائسگی می‌گویند. این مرحله با علائمی همراه است که می‌تواند تا چندین سال و گاهی اوقات تا ۱۴ سال به طول بیانجامد.

پیشنهاد مقاله : سندرم پیش از قاعدگی یا (pms) چیست؟

یائسگی چیست

اصلی‌ترین علائم یائسگی  

فهرستی از اصلی‌ ترین علائم یائسگی که شامل ۲۰ مورد می‌شود، در ادامه آمده است. این نشانه‌ها شامل گرگرفتگی، تغییرات خلقی، پریودهای نامنظم و غیره می‌شود.

  1. گرگرفتگی

گرگرفتگی از اصلی‌ ترین علائم یائسگی است که باعث می‌شود بدن شخص به طور ناگهانی گرم شده، عرق کند و برافروخته گردد. به‌خصوص در قسمت‌هایی مانند صورت، گردن و سینه. برخی از زنان به همراه گرگرفتگی لرز را نیز تجربه می‌کنند.

  1. تعریق شبانه

گرگرفتگی که در شب رخ بدهد را تعریق شبانه می‌گویند. دانشمندان توجیهی برای آن پیدا نکرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد بر اثر کاهش سطح استروژن و تأثیر آن بر هیپوتالاموس دمای بدن تغییر می‌کند.

  1. قاعدگی‌های نامنظم

در تمام دوران گذار یائسگی، قاعدگی‌های نامنظم طبیعی است.

  1. تغییرات خلق‌وخو

تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی در خلق‌وخو که باعث می‌شود فرد به طور ناگهانی غمگین یا عصبانی می‌شود و یا گریه کند، از علائم اصلی دوران پیش یائسگی است.

  1. درد سینه

حساسیت سینه از علائم دیگر یائسگی است که به‌مرورزمان کاهش می‌یابد.

  1. کاهش میل جنسی

در نتیجه پایین آمدن سطح تستوسترون و استروژن میل جنسی فرد کاهش می‌یابد. بااین‌حال این مورد می‌تواند بر اثر عوارض داروها یا یک نتیجه ثانویه از تغییرات خلقی نیز ایجاد شود.

  1. خشکی واژن

کمبود هورمون‌های زنانه باعث کاهش گردش خون در اطراف واژن و در نتیجه خشکی آن می‌شود.

  1. سردرد

کاهش میزان استروژن باعث ایجاد سردرد یا دوره‌های میگرنی می‌شود؛ مانند آنچه برخی بانوان در زمان قبل از پریود تجربه می‌کنند.

  1. سوزن‌سوزن شدن اندام‌ها

به علت نوسانات هورمونی سیستم عصبی مرکزی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد که در نتیجه آن احساس گزگز در دست‌ها، پاها و بازوها ایجاد می‌شود. این احساس زیاد طول نمی‌کشد و هر بار فقط به مدت چند دقیقه ایجاد می‌گردد.

  • سوزش دهان

از دیگر نتایج تغییرات هورمونی احساس سوزش، حساسیت، گزگز و بی‌حسی یا گرما در داخل یا اطراف دهان است. هورمون‌های مخاطی دهان گیرنده‌هایی دارند که هورمون‌های جنسی را تشخیص می‌دهند با کاهش سطح استروژن علائم گفته شده در دهان ایجاد می‌شود.

  • تغییرات ذائقه

در طول یائسگی تغییراتی در حس چشایی ایجاد می‌شود. همچنین خشکی دهان در این دوران می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه یا حفره گردد.

  • خستگی

یکی دیگر از اصلی‌ ترین علائم یائسگی خستگی است که می‌تواند در نتیجه عدم خواب باکیفیت و گرگرفتگی شبانه ایجاد شود یا به طور مستقیم ناشی از نوسانات هورمونی باشد.

حتما بخوانید:آشنایی با روشهای طبیعی به تاخیر انداختن شروع دوره یائسگی

20 مورد از اصلی‌ترین علائم یائسگی

اصلی‌ترین علائم یائسگی

  • نفخ

ممکن است بر اثر استرس، حبس‌شدن گاز یا آب در بدن و هضم ضعیف‌تر نفخ ایجاد شود.

  • تغییرات گوارشی

هورمون‌های جنسی زنانه بر میکروب‌هایی که در دهان و دستگاه گوارش هستند اثر می‌گذارند. در طول دوران یائسگی و با تغییر این ترکیبات تغییراتی در هضم و واکنش نسبت به مواد غذایی ایجاد می‌شود.

  • درد مفاصل

استروژن باعث کاهش التهاب و روان نگه‌داشتن مفاصل می‌شود. در دوران یائسگی به دلیل کاهش استروژن برخی از زنان درد مفاصل را گزارش می‌کنند. استروژن مسئول تنظیم میزان مایعات در بدن است. با کم‌شدن این هورمون در بدن زنان، مستعد درد مفاصل یا آرتریت می‌شوند.

  • تنش و درد عضلانی

درد عضلانی نیز به همان علتی که درد مفاصل رخ می‌دهد ایجاد می‌شود.

  • احساس شوک الکتریکی

برخی زنان در این دوران چیزی شبیه به شوک الکتریکی را تجربه می‌کنند که علت آن مشخص نیست؛ اما ممکن است نتیجه تغییر میزان هورمون در سیستم عصبی باشد.

  • خارش

ازآنجایی‌که استروژن با تولید هیدراتاسیون و کلاژن مرتبط است کاهش آن باعث ایجاد خارش و خشکی پوست می‌شود.

  • اختلال خواب

به دلیل تعریق شبانه اختلالات خواب در این دوران ایجاد می‌شود.

  • مشکل در تمرکز

این مشکل نیز در نتیجه کاهش استروژن ایجاد می‌شود البته ممکن است اختلالات خواب نیز در ایجاد آن مؤثر باشند.

سایر نشانه‌ها عبارت‌اند از مشکلات حافظه، نازک شدن موها، شکننده شدن ناخن‌ها، افزایش وزن، استرس بی‌دلیل، سرگیجه، آلرژی، پوکی‌استخوان، ضربان قلب نامنظم، بوی بدن، تحریک‌پذیری، افسردگی، اضطراب و هراس.

یائسگی چیست

کلام پایانی

مواردی که بیان شد اصلی‌ ترین علائم یائسگی است که اغلب زنان گزارش می‌کنند. بااین‌حال اشخاص مختلف تجربه‌های متفاوتی را خواهند داشت، اما این علائم تنها به علت یائسگی ایجاد نمی‌گردد. لازم است با پزشک یا متخصص در این باره مشورت کنید.

اگر علائم شما شدید باشد یا کیفیت زندگی‌تان را تحت‌تأثیر قرار دهد ممکن است نیاز به استخدام یک پرستار در منزل داشته باشید. مؤسسه پرستاری سلامت اول آماده اعزام پرستار بیمار در کمترین زمان و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز است.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار