مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

بیماری های خود ایمنی سالمندان

بیماری های خود ایمنی سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

از وظایف سیستم ایمنی می توان به محافظت از بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها اشاره کرد.  سیستم ایمنی با شناسایی به موقع باکتری و ویروس های بیماری زا به آنها حمله کرده و آنها را از بین می برد.

بیماری های خود ایمنی سالمندان
بیماری های خود ایمنی سالمندان

بنابراین، سیستم ایمنی بدن باید قوی باشد تا با باکتری های مضر مبارزه کند. افراد در تمام سنین ممکن است که با بیماری های خود ایمنی متعددی مواجه شوند. اما سالمندان بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های خود ایمنی قرار دارند. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره ی انواع بیماری های خود ایمنی سالمندان می پردازیم.

انواع بیماری های خود ایمنی سالمندان

سالمندان در این مرحله از زندگی مستعد ابتلا به بیماری های خود ایمنی مختلف هستند. اگر شما نیز از والدین سالمندان تان مراقبت می کنید یا خودتان مرحله ی سالمندی را طی می کنید، بهتر است با بیماری های خود ایمنی سالمندان بیشتر آشنا شوید. انواع بیماری های خود ایمنی در سالمندان عبارتست از:

  • دیابت نوع یک

یکی از بیماری های خود ایمنی رایج در دوران سالمندی، بیماری دیابت می باشد. علائم بیماری دیابت شامل تکرر ادرار، تاری دید، خستگی و ضعف زیاد، کاهش وزن، تشنگی و تحریک پذیری زیاد می باشد.

بیماری دیابت در صورتیکه به موقع تشخیص داده و کنترل نشود، سیستم های دیگر از قبیل کلیه، قلب، چشم را نیز هدف قرار می دهد. بنابراین، تشخیص و درمان به موقع بیماری دیابت اهمیت زیادی دارد.

پیشنهاد مقاله : رژیم غذایی بیماران دیابتی

  • بیماری اِم اِس

بیماری اِم اِس، بیماری است که سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از علل بروز بیماری اِم اِس، آسیب به غلاف میلین می باشد.

غلاف میلین وظیفه دارد که پیام ها را بین مغز و نخاع منتقل کند. بنابراین، هر گونه آسیب به غلاف میلین می تواند زمینه ساز بروز مشکلات حرکتی شود. فرد مبتلا به اِم اِس ممکن است که در حفظ تعادل، راه رفتن مشکل داشته باشد. به همین دلیل، سالمندان دارای بیماری اِم اِس به مراقبت و پرستاری بیشتری احتیاج دارند.

شما می توانید برای کمک به سالمندان دارای این بیماری و بهبود دامنه ی حرکتی آنها، پرستار سالمند در منزل استخدام کنید. پرستار سالمند می تواند به سالمند دارای بیماری اِم اِس در بازیابی دامنه ی حرکتی کمک زیادی کند.

بیماری های خود ایمنی سالمندان
بیماری های خود ایمنی سالمندان
  • آرتریت روماتوئید

در بیماری آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی وظیفه دارد که مفاصل را مورد حمله قرار دهد. حمله ی سیستم ایمنی به مفاصل منجر به بروز التهاب و سفتی مفصل خواهد شد. این بیماری به طور معمول در افراد سالمند رخ می دهد. علائم بیماری آرتریت روماتوئید در سالمندان شامل علائمی از قبیل خستگی زیاد، تورم و التهاب مفصل، بی اشتهایی، کاهش انرژی، درد مفصلی و… باشد.

  • بیماری التهابی روده

یکی دیگر از بیماری های سالمندان، بیماری التهابی روده است. این بیماری دستگاه گوارش و روده های بزرگ و کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • بیماری گریوز

در بیماری گریوز، غده ی تیروئید مورد حمله قرار می گیرد. در نتیجه، هورمون های بیشتری تولید می شود. تیروئید وظیفه دارد که میزان مصرف انرژی در بدن را کنترل کند. در صورتیکه میزان تیروئید در بدن فرد سالمند بالا باشد دچار علائمی مانند عصبانیت، افزایش ضربان قلب، پرخاشگری و… خواهد شد.

  • سندرم شوگرن

سندرم شوگرن اختلالی است که در آن غدد تامین کننده ی رطوبت دهان و چشم مورد حمله قرار می گیرند. در نتیجه، خشکی چشم و دهان از علائم بیماری سندرم شوگرن محسوب می شود. بهتر است بدانید که این عارضه ممکن است که پوست و مفاصل را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

  • پسوریازیس

در این عارضه، سلوهای پوستی روند تکثیر سریعی دارند و به همین دلیل لکه های قرمز روی پوست ایجاد می ‏شود. برخی از افراد مبتلا به عارضه پسوریازیس لعائمی مانند تورم، دردف سفتی مفاصل را احساس می کنند. ‏

بیماری های خود ایمنی سالمندان
بیماری های خود ایمنی سالمندان

استخدام پرستار برای مراقبت از سالمند

سالمند دارای بیماری های خود ایمنی به رسیدگی بیشتری نیاز دارد. بنابراین، برای رسیدگی بهتر به سالمند دارای بیماری خود ایمنی باید به دنبال استخدام پرستار در منزل باشید. پرستار در منزل می تواند در بهبود دامنه حرکتی فرد، افزایش توانایی فرد در انجام کارهای روزانه، کنترل و درمان بیماری نقش موثری داشته باشد.

بنابراین، در صورتیکه والدین سالمندتان دارای بیماری های خود ایمنی هستند، برای رسیدگی بهتر به آنها بهتر است که پرستار سالمند استخدام کنید. موسسات پرستاری می توانند پرستاران مجربی را به منزل تان برای مراقبت از سالمند دارای بیماری های خود ایمنی اعزام کنند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار