مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری در کودکان سلامت اول

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

یکی از رایج ترین بیماری های که در بین کودکان رایج می باشد عفونت ادراری است. به نحوی که بین سه تا پنج درصد دختران و همچنین یک درصد از پسران به این بیماری مبتلا می شوند. درانپست سلامت اول به بررسی عفونت ادراری در کودکان می پردازد. این بیماری به دلیل ورود میکروب به مجاری ادرار  به وجود می آید. اگر عفونت مثانه را تحت تاثیر قرار دهد سیستیت نام دارد و اگر کلیه را تحت تاثیر قرار دهد به این بیماری پیلونفریت گفته می شود.

دلیل آنکه تاکید داریم نباید این بیماری را سرسری گرفت و از روی آن به سادگی رد شد. این است که موجب تخریب بخشی از کلیه و سبب به وجود آمدن فشار خون و در نهایت موجب نارسایی کلیه شود. میکروب های که سبب به وجود آمدن عفونت ادراری می گردد اغلب میکروب های است که در دستگاه گوارش وجود دارد. از اینرو زمانی که بخش دستگاه تناسلی در مجاور مدفوع قرار گیرد موجب عفونت ادراری می گردد.

این مسئله در شیرخوارگان بیشتر خود را نشان می دهد. در پسران زیر یک سال و دختران زیر چهار سال بیشتر می توان این بیماری را مشاهده نمود. به دلیل اهمیت این مسئله موسسه پرستاری سلامت اول موضوع مقاله امروز خود را عفونت ادراری در کودکان قرار داده است.

عوامل مستعد عفونت ادراری چیست؟

یکی از عواملی که می تواند موجب عفونت ادراری در کودکان گردد ختنه نکردن پسران می باشد. به نحوی که احتمال مبتلا نشدن پسرانی که ختنه نشده اند بیشتر از کودکانی هستند که ختنه شده اند. همچنین دختران بیشتر از پسران به این بیماری دچار می شوند. مورد بعدی ژنتیک می باشد که می تواند امکان ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد. انسداد در مجاری ادراری یکی دیگر از عواملی است که  می تواند سبب عفونت ادراری گردد.

انسداد مجاری ادرار مادرزادی و یا دلایل اکتسابی همچون سنگ  و… باشد. مورد بعدی یبوست در کودکان می باشد که امکان ابتلا به عفونت در کودکان را افزایش می دهد. اگر کودک به دلایلی نیاز به سوند گذاری داشته باشد در این صورت اگر این کار تحت شرایط استریل شده انجام نگیرد احتمال آنکه کودک به عفونت ادراری مبتلا گردد افزایش می یابد.

عوامل مستعد عفونت ادراری چیست؟-وب سایت سلامت اول

در چه زمانی بایست به عفونت ادراری در کودکان شک کنیم؟

اگر فرزند شما نوزاد است در این صورت اگر علائمی همچون تب، بی اشتهای، اسهال و یا زردی را در او مشاهده می کنید در این صورت احتمال آنکه به عفونت ادرار دچار شده باشد بسیار است. در کودکان با سنین بالا از علائمی همچون بوی ادرار، احساس درد و سوزش در زمان ادرار، شب ادراری و بی اختیاری و ، درد پهلو از می توان این بیماری را تشخیص داد. با توجه به این موارد بهتر است هر چند وقت یکبار ادرار کودکان خود را وارسی کنید و در صورت نیاز با مراجعه به پزشک آزمایش های لازم را انجام دهید.

روش تشخیص عفونت ادراری در کودکان چیست؟

این بیماری از طریق انجام آزمایش قابل تشخیص می باشد ولیکن توجه داشته باشید نمونه بایست در کمتر از دو ساعت به آزمایشگاه ببرید و تحویل دهید. اگر کودک شما تب دارد در این صورت بهتر است که آزمایش خون انجام دهید. در پاره ی از موارد در نوزادانی که به عفونت ادراری دچار شده اند لازم است که کشت مایع نخاع نیز صورت گیرد. چرا که در نوزادان میکروب به سهولت می تواند به مغز نفوذ نموده و سبب ایجاد مننژیت گردد.

آیا برای درمان نیاز به بستری کودک می باشد؟

تشخیص عفونت ادراری در کودکان حتی می تواند با حضور پرستار بچه صورت بگیرد. پرستاران با آموزش هایی که در دوره های تخصصی می بینند به راحتی می توانند این مشکلات را تشخیص بدهند. برای مثال آنها با بررسی شدت نشانه ها متوجه می شوند که آیا نیاز به سونوگرافی کلیه کودک می باشد یا خیر. همینطور برخی از این عوامل مشخص می کنند آیا کودک نیاز به بستری دارد یا خیر. در بیشتر موارد با تجویز آنتی بیوتیک که بایست به مدت هفت و یا چهارده روز مصرف گردد. علائم بهبود یافته و بیماری درمان خواهد شد ولیکن اهمیت دارد که دوره درمان تکمیل گردد.

عفونت ادراری در کودکان-وب سایت سللامت اول

نکته

در بزرگسالان در اغلب موارد تنها نیاز به کشت ادرار می باشد  ولیکن برای تشخیص عفونت ادراری در کودکان مواردی نظیر سونوگرافی کلیه و مثانه بایست انجام گیرد تا تشخیص به درستی و اقدامات لازم صورت گیرد.

کلام پایانی

بدون شک شما همراهان عزیز شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان می باشد، از اینرو اقدامات لازم برای درمان عفونت ادراری در کودکان را انجام دهید. برای مثال توصیه می کنیم از لباس زیر های نخی استفاده کنید و به موقع آن ها را تعویض کنید. سلامت اول با اعزام پرستار کودک به منزل مراقبت های لازم را از کودک شما انجام می دهد.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.