مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

بسیاری از مادران می خواهند بدانند که چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد و به چه شکل انجام می شود. باید بگوییم که چکاپ کودکان مسئله بسیار مهمی است که تمامی والدین باید به آن توجه لازم را داشته باشند. انجام این معاینات که به شکل چکاپ انجام می‌شود روی کودک، جهت کنترل آگاهی از رشد و بررسی مشکلات جدی در بدن اوست.

چکاپ با توجه به سن کودک صورت می‌گیرد و بیشتر فرایند آن شامل تفسیر نمودار رشد و معاینات فیزیکی کودک است. در واقع پزشک باید ضربان قلب، چشم، ریه ها و نوع حرکات کودک را تفسیر کند و در هر دوره برخی از واکسن ها که ضروری هستند را طبق برنامه واکسیناسیون تزریق کند.

چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟
چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟

چکاپ کودک از بدو تولد تا نوجوانی ادامه پیدا می‌کند و چکاپ نوزادان باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات و بیماری ها زودتر تشخیص داده شود. این معاینات باید در بازه‌های زمانی مشخصی انجام گیرد بنابراین در ادامه آزمایش هایی که در هر سن برای نوزاد لازم است را بررسی می کنیم.

 چکاپ بدو تولد کودک

بعد از تولد کودک متخصص یا پرستار کودک در بیمارستان کارهای لازمه را انجام داده و در این چکاپ وزن، قد و دور سر نوزاد را بررسی می کنند. همچنین در اولین شیردهی باید مراقبت‌های لازم انجام داده شود و مادران به طور کامل نحوه شیردهی را توسط پرستار کودک آموزش ببیند. نوزاد تقریباً هر یک تا سه ساعت به شیر نیاز دارد و باید علاوه بر این موارد میزان ادرار و دفع مدفوع آن بررسی شود.

در روز اول نوزاد شما باید یک تا دو پوشک را خیس کند و در سه تا پنج روزگی باید این پوشک های خیس به ۶ عدد در روز برسد. در روز اول مدفوع نوزاد تیره رنگ و به مرور رنگ آن به زرد مایل به سبز تغییر پیدا می کند. در واقع پرستار باید اطمینان حاصل کند که رنگ مدفوع در این دوره از چکاپ طبیعی باشد. در مراحل دیگر چکاپ کامل باید چشم، ضربان قلب، نبض، بند ناف، باسن و پاهای نوزاد معاینه شود.

چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟
چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟

همچنین جهت انجام غربالگری و آزمایش های مربوط به بیماری های مختلف از پاشنه نوزاد خون گرفته شده و پیش از ترخیص نوزاد باید تست شنوایی و میزان اکسیژن هم بررسی گردد.

تا پیش از یک ماهگی این آزمایش ها باید انجام شده و واکنش کودک به آنها بررسی و تفسیر شود. به والدین کودک یک برنامه واکسناسیون داده می‌شود تا در زمان های معین تمامی واکسن ها تزریق گردد.

همچنین این مقاله را بخوانید: چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟

 چکاپ یک ماهگی کودک

در چکاپ یک ماهگی باید برخی از واکسن ها مثل دوز دوم واکسن هپاتیت تزریق شود و مادر کودک باید اطلاعاتی از قبیل تعداد دفعات شیردهی به کودک، دفع مدفوع، نحوه گریه نوزاد در زمان های مختلف را به پزشک متخصص ارائه دهد.

چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟
چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟

چکاپ ۲ ماهگی کودک

در معاینات دو ماهگی کودک شما در برابر تقریباً ۸ بیماری مختلف واکسینه می‌شود که این واکسن ها شامل واکسن‌ هپاتیت، روتاویروس، دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه، هیموفیلوس آنفولانزا نوع B، مزدوج پنوموکوک و فلج اطفال غیرفعال می شود.

در چکاپ دوماهگی متخصص چکاپ‌های قبلی معاینات فیزیکی را انجام داده تا از سلامت و میزان رشد کودک اطمینان حاصل کند.

چکاپ ۴ ماهگی کودک

تو چهار ماهگی کودک شما باید دوز دوم واکسن هایی که پیش از این گفته شد به دریافت کرده باشد. متخصص دریافت واکسن ها را بررسی می کند تا برنامه واکسیناسیون نوزاد تکمیل شده باشد.

در این دوره از چکاپ آزمایشات غربالگری مثل آزمایش خون انجام می شود تا تشخیص کم خونی در نوزاد انجام گیرد. علاوه بر آن مانند هر دوره معاینات فیزیکی انجام می ‌شود و مادر کودک باید اطلاعاتی نظیر نحوه خواب نوزاد، نحوه تمیز کردن لثه، داروهای مصرفی و دندان درآوردن کودک را به متخصص اطلاع دهد.

این چکاپ ها و آزمایشات ماهانه به ترتیب در ۶ ماهگی، ۹ ماهگی و یک‌سالگی(12 ماهگی) کودک ادامه پیدا می کند.

چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟
چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل در مورد چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد صحبت کردیم. همان طور که گفته شد این آزمایشات از اهمیت زیادی برخوردار است در نتیجه اگر شما به عنوان والدین کودک توانایی مراجعه به موقع و تعیین شده به پزشک متخصص را ندارید بهتر است که اقدام به گرفتن یک پرستار کودک از موسسه پرستاری کنید.

این موسسات در زمینه خدمات پرستاری مختلف مثل پرستار در منزل، پرستار سالمند، پرستار برای نگهداری سالمند فعالیت می کنند و می توانند به خوبی از کودک شما مراقبت کنند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار