مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

عارضه‌های رایج قلبی سالمندان

عارضه‌های رایج قلبی سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

احتمال حمله قلبی، بیماری عروق کرونر و نارسایی قلبی از عارضه‌های رایج قلبی سالمندان است که در اشخاص ۶۵ سال و بالاتر بیشتر دیده می‌شود. عارضه‌های قلبی باعث ایجاد ناتوانی در سالمندان شده و کیفیت زندگی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

عارضه قلبی چگونه ایجاد می‌شود؟

بالارفتن سن با تغییراتی در قلب و عروق خونی همراه است که خطر ابتلا به آنژین قلبی و دیگر عارضه‌های رایج قلبی سالمندان را افزایش می‌دهد. یکی از دلایل اصلی که منجر به این عوارض می‌شود، تجمع رسوبات چربی در دیواره شریان‌ ها طی سال‌ های متمادی است.

در نتیجه این تغییرات قلب قادر نیست؛ مانند دوران جوانی در هنگام ورزش یا استرس به‌ سرعت بتپد، اگرچه میزان ضربان قلب در هنگام استراحت تغییر چندانی نسبت به دوران جوانی ندارد. خبر خوب این که می‌توان این عارضه را به تأخیر انداخت یا به‌طورکلی از آن پیشگیری کرد.

شایع‌ترین عارضه قلبی که بر اثر افزایش سن رخ می‌دهد، سفت یا سخت شدن شریان‌ های بزرگ است که با نام تصلب شرایین شناخته می‌شود. این عارضه منجر به افزایش فشارخون می‌شود که با افزایش سن رایج‌تر است. باگذشت زمان عضلات قلب ضعیف شده یا آسیب می‌بیند که منجر به نارسایی‌های قلبی می‌شود.

عارضه‌های رایج قلبی سالمندان

نشانه‌های عارضه‌های رایج قلبی سالمندان

عارضه‌های رایج قلبی سالمندان در مراحل ابتدایی بیماری در اغلب اوقات بدون علائم بوده یا به‌ سختی قابل‌ توجه هستند، به همین دلیل چکاپ منظم با پزشک حائز اهمیت است.

در صورت احساس درد، فشار یا ناراحتی در قفسه سینه فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، با این‌ حال درد قفسه سینه به‌ ندرت اتفاق می‌افتد.

لازم است از علائم دیگر آگاه باشید و آن ها را جدی بگیرید:

  • بی‌حسی، احساس درد یا سوزن‌سوزن شدن در شانه‌ها، بازوها، گردن، فک و پشت
  • تنگی نفس به هنگام فعالیت، استراحت یا درازکشیدن
  • درد قفسه سینه به هنگام فعالیت که با استراحت بهبود می‌یابد.
  • احساس سبکی در سر
  • سرگیجه
  • سردرد
  • عرق سرد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی
  • تورم در پاها، مچ پاها، گردن و معده
  • کاهش توانایی در انجام ورزش و فعالیت بدنی و فعالیت‌های روزمره

مشکلات آریتمی یا ضربان قلب نامنظم در افراد مسن بسیار شایع است و نیاز به درمان دارد. اگر تپش قلب دارید آن‌چنان که احساس می‌کنید هر لحظه ممکن است قلبتان از شدت تپش به پرواز درآید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. به‌ویژه اگر احساس خستگی غیرمعمول همراه با سرگیجه و تنگی نفس دارید، این علائم را جدی بگیرید.

نشانه‌های عارضه‌های رایج قلبی سالمندان
نشانه‌های عارضه‌های رایج قلبی سالمندان

حمایت از سالمندان مبتلا به نارسایی قلبی

پیروی از دستورات پزشک و یادگیری بیشتر درباره عارضه‌های رایج قلبی سالمندان به شما کمک می‌کند تا به آن‌ها کمک کنید و کیفیت زندگی‌شان را بهبود ببخشید.

  • با تغییر در رژیم غذایی سالمند، محدودکردن مصرف نمک و همچنین ورزش منظم، سبک زندگی سالم برای وی ایجاد کنید.
  • مطمئن شوید که داروهایش را به‌موقع مصرف مي‌کند، از عوارض جانبی داروها آگاه باشید و در صورت مشاهده اثرات منفی پزشک را مطلع کنید.
  • سالمند را به گروه‌های حمایت عاطفی مرتبط کنید، مانند گروه‌های حمایت از بیماران با نارسایی قلبی، مددکاران و درمانگران. شرکت در این گروه‌ها برای پرستاران و مراقبان سلامت که مسئولیت پرستاری سالمند مبتلا به عارضه قلبی را برعهده دارند نیز مفید است.
  • سالمند را برای دریافت واکسن‌های سالانه آنفولانزا و ذات‌الریه به مراکز درمانی ببرید.
  • برای دریافت مشاوره در مواقع سخت تصمیم‌گیری مراقبت‌های تسکینی را در نظر بگیرید. مراقبت‌های تسکینی، مراقبت‌های پزشکی لازم برای افرادی با مشکلات سلامتی جدی است.
  • چکاپ‌های سالانه نارسایی قلبی برای تعیین میزان عملکرد روش‌های درمانی، اهداف و نحوه ادامه درمان را با پزشک تنظیم کنید.

عارضه‌های رایج قلبی سالمندان

آینده بیماری‌های نارسایی قلبی

امروزه بیش از هر زمان دیگری دانشمندان درباره علل پیری رگ‌های قلب، عوامل خطرساز، فعالیت‌ها و رژیم‌های مناسب برای بهبود وضعیت این بیماران آگاه هستند. در آینده درمان‌ها و مداخلات دارویی مانع از ایجاد عارضه‌های رایج قلبی سالمندان می‌شود.

برخی از این مداخلات شامل تغذیه سالم، ورزش، ترک سیگار و دوری از استرس است. همچنین ژن‌ درمانی با ایجاد تغییرات سلولی خاص راهی بالقوه برای مداخله در روند پیری است.

کلام پایانی

عارضه‌های رایج قلبی سالمندان از شایع‌ترین دلایل مراجعه آن‌ها به بیمارستان است. به دلیل این که بسیاری از افراد مسن با این بیماری درگیر هستند، برای پرستار سالمند ضروری است تا از علائم نارسایی قلبی آگاه باشد. مراقب سالمند باید بداند چگونه می‌تواند به وی کمک کند تا از زندگی‌اش لذت ببرد.

برای دریافت خدمات مشاوره درباره این بیماری می‌توانید با متخصصان و پزشکان ما در سایت مرکز پرستاری سلامت اول در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار