مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی

کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی جزو بزرگ ترین معضلات برخی از افراد است به همین علت ما این مقاله را به بررسی این موضوع پرداخته ایم. کم تحرکی در سالمندان جزو مهم ترین عوامل خطرناک برای بدن است.

همچنین اکثر سالمندان در خانه به افسردگی، زوال عقل و بی قراری در معرض خطر بی اختیاری، عفونت های پوستی و زخم بستر مبتلا می شوند و اینها جزو مواردی هست که باید پرستار در منزل برای نگهداری سالمند نسبت به آن آگاهی داشته باشد. موسسه پرستاری که اقدام به اعزام پرستار می کند باید به پرستاران خود نکاتی همچون هوشیار بودن در مراقب سالمند در منزل، رصد علائم اولیه قبل از بدتر شدن با دقت، آمادگی برای انتقال شرح حال دقیق ذکر کند.

کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی
کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی

راه های درمان کم تحرکی چیست؟

افزایش تحرک در سالمندان جزو مهم ترین مسائل دوران سالمندی است زیرا درست است که امروزه افراد سالمند عمر طولانی تری دارند و تا سنین بالا سالم هستند، اما هنوز اغلب سالمندان با مشکلات حرکتی مواجه اند.

اگر فرد سالمندی که به آن خدمات پرستاری ارائه می دهید، تحت پرستاری شما تحرک کمتری دارد، می توانید او را به داشتن تناسب اندام تشویق کنید چراکه به نوبه خود تأثیرات مثبتی در سلامت عمومی فرد دارد. در بسیاری از مراکز نگهداری سالمندان، جلسات ورزشی جزو برنامه های هفتگی افزایش تحرک سالمند محسوب می گردد.

پیشنهاد مقاله : اهمیت ورزش و تغذیه سالمند

کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی
کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی

درمان کم تحرکی با فعالیت در منزل چیست؟

در ادامه ی مبحث کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی باید گفت که فکر شروع تمرین ورزشی امکان دارد موجب ایجاد استرس برای برخی افراد مسن شود که مشکلات حرکتی دارند بنابراین به جای پیشنهاد این موضوع توصیه می شود تنها سالمند را تشویق به حرکت در خانه کنید یا به او پیشنهاد دهید بعضی از فعالیت هایی که نیاز به تحرک بیشتر دارد را انجام دهد.

برای مثال گردگیری یا کارهای سبک خانه گزینه مناسبی جهت افزایش سطح فعالیت فرد سالمند می گردد.

علاوه بر آن سعی کنید او را تشویق کنید تا در بعضی از مراحل پخت و پز وعده غذایی به شما کمک کند. اگر سالمند در منزل تحت مراقبت توسط پرستار کودک یا سالمند قرار دارد، مطمئن شوید که پرستار او از اهمیت فعال نگه داشتن فرد بیمار آگاهی دارد و زمینه فعالیت های مختلف را برای فعال نگه داشتن سالمند هموار می کند.

اگر شما به عنوان یک پرستار سالمند به طور معمول در لباس پوشیدن به افراد کمک می کنید توصیه می کنیم به سالمند اجازه دهید که بعضی از لباس ها که پوشیدن آنها راحت تر است را به شکل مستقل به تن کند تا با اینکار سالمند تحرک داشته باشد.

پرستار بیمار که به شکل حرفه ای فعالیت می کند، تمامی جوانب امنیت فرد را در نظر می گیرد و با توجه به آن ها او را ترغیب می کند كه تحرک بیشتری داشته باشد. توجه دشته باشید که حتی فعالیت هایی مثل راه رفتن از اتاق به اتاق دیگر می تواند موجب کشش عضلات و کمک به تنفس سالمند شود در نتیجه ارزش تشویق کردن سالمند را دارد.

به هر میزان سالمند تحرک کمی داشته باشد، بیشتر در معرض خطر سقوط و افتادن قرار می گیرد. عدم فعالیت سالمند باعث ضعف عضلات شده و تعادل و هماهنگی سالمند را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی
کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی

درمان کم تحرکی با فیزیوتراپی چگونه است؟

افزایش تحرک سالمندان با انجام فیزیوتراپی جهت افزایش توانایی های حرکتی آن ها بسیار تاثیر گذار است. فیزیوتراپی شاخه ای از علم پزشکی است که هدف آن استفاده از روش های فیزیکی غیر تهاجمی جهت بهبود کارکرد سیستم حرکتی فرد و رساندن آن ها به وضعیت پیش از بیماری است.

فیزیوتراپی درواقع درمان هایی فیزیکی است که برای توانبخشی سالمندان روی عضلات، استخوان ها و مفاصل صورت می پذیرد. به طور کلی فیزیوتراپی به درمان کمردرد، دردهای مفاصل، آسیب های ورزشی و بهبود سریعتر و بهتر سیستم حرکتی بعد از عمل جراحی کمک می کند.

فیزیوتراپی سالمندانی که به اختلالات حرکتی مبتلا هستند فواید زیادی از جمله افزایش قابلیت های حرکتی و بهبود وضعیت حرکتی، کمک به افزایش تعادل در هنگام راه رفتن، بهبود و تقویت وضعیت عضلانی، کاهش خطر سقوط و بروز انواع شکستگی به خصوص شکستگی لگن دارد.

کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی
کم تحرکی در سالمندان و راه های درمان کم تحرکی

جمع بندی

با افزایش سن به شکل تدریجی تغییرات جسمی و روحی در بدن اتفاق می افتد. در این دوره انواع بیماری‌های ستون فقرات، شکستگی لگن، آرتروز و سکته‌های مغزی فرد سالمند را درگیر می کند بنابراین رعایت نکات و روش هایی که گفته شد برای پرستاری سالمند با داشتن پرستار در منزل ضروری است.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار