مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

آشنایی با خواص درمانی چای سبز برای کبد چرب

خواص درمانی چای سبز برای کبد چرب

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

چای سبز به عنوان یک نوشیدنی با خواص درمانی می‌تواند در مدیریت کبد چرب موثر باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی در چای سبز، مانند کاتچین‌ها و فلاونوئیدها، می‌توانند به کاهش التهاب‌ها و تخریب‌های سلولی کمک کنند. از طرفی، این چای می‌تواند در کاهش سطح چربی‌های خون و کنترل وزن بدن نیز مؤثر باشد. همچنین، تاثیر مثبت آن بر تعادل گلیسمی و بهبود عوامل همراه از جمله دیابت، نشانگر اهمیت مصرف منظم آن در مدیریت کبد چرب می‌باشد. با این حال، مشاوره با پزشک قبل از استفاده مکمل‌های گیاهی به‌ویژه در موارد مرتبط با سلامت کبد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: انواع کبد چرب؛ تشخیص و روش درمان کبد چرب

بیماری کبد چرب چیست؟

کبد یکی از غدد مهم بدن است که وظیفه دفع سموم بدن را بر عهده دارد. یکی از بیماری‌های خطرناکی که بر اثر رژیم غذایی ناسالم، پرچرب، پرکالری و کم‌تحرکی ایجاد می‌شود بیماری کبد چرب است. با تجمع چربی‌ها در کبد و ایجاد اختلال در عملکرد آن علائم این بیماری بروز پیدا می‌کند. بی‌اشتهایی، کاهش وزن، خارش، درد شکمی و گیجی از علائم این بیماری است.

کبد به‌صورت طبیعی دارای مقادیری چربی است؛ اما زمانی که این چربی از حد معینی بگذرد و به بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد برسد، این بیماری ایجاد می‌شود. کبد چرب دارای دو نوع کبد چرب الکلی و غیرالکلی است. کبد چرب الکلی همان‌طور که از نام آن مشخص است بر اثر مصرف الکل ایجاد می‌شود. تجمع آهن در بدن و چاقی خطر ابتلا به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد.

هنوز دلیل قطعی و مشخصی برای ایجاد کبد چرب غیرالکلی یافت نشده است، اما افزایش سن، کلسترول بالا و چاقی از عوامل خطر این بیماری هستند. همچنین برخی از داروها، بیماری‌های خودایمنی، هپاتیت، سوءتغذیه و کاهش سریع وزن را مرتبط با کبد چرب می‌دانند.

چای سبز و خواص شگفت‌انگیز آن

چای سبز یکی از نوشیدنی‌های گیاهی است که به دلیل خواص بی‌ شمارش جای خود را در بسیاری از خانه‌های ایرانی بازکرده است. چای سبز ضد پیری، ضدسرطان، ضد کلسترول و ضد میکروب است.

همچنین موجب کاهش وزن، شادابی پوست، افزایش سلامت دهان و دندان، تقویت مفاصل، پیشگیری از آلزایمر، کاهش خطر حمله قلبی، درمان دیابت و پیشگیری از بیماری‌های خودایمنی می‌شود.

چای سبز با کاهش ۷۵درصدی میزان چربی در کبد یکی از مؤثرترین درمان‌ها برای این بیماری به شمار می‌رود.

چای سبز و خواص شگفت‌انگیز آن
چای سبز و خواص شگفت‌انگیز آن

خواص درمانی چای سبز برای کبد چرب

در این قسمت به بررسی خواص درمانی چای سبز برای کبد چرب می‌پردازیم. تحقیقات نشان می‌دهد آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در چای سبز و در رأس آن‌ها کاتچین‌ها با پاک‌سازی کبد از رادیکال‌های آزاد و مواد مضر جان تازه‌ای به کبد می‌ بخشند. مواد موجود در چای سبز مانع از تجمع لیپیدها یا همان چربی‌ها در کبد و اطراف آن می‌شود.

به نظر می‌رسد آنزیم‌های گوارشی که در روده کوچک تولید می‌شوند با پلی فنول‌ های چای سبز ترکیب شده و مانع از تجزیه بخشی از مواد چربی، کربوهیدرات‌ها‌ و پروتئین‌ها می‌شوند. این امر سبب می‌شود که چربی‌ها و کالری‌ها به‌صورت تجزیه نشده از بدن خارج شوند و در بدن به‌ویژه کبد رسوب نکنند.

چای سبز با پایین آوردن میزان قند خون خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. دیابت نوع ۲ از عوامل خطرساز برای ابتلا به کبد چرب شناخته می‌شود. در بیماران مبتلا به کبد چرب، کاهش وزن از اهمیت بالایی برخوردار است. ترکیبات موجود در چای سبز به‌ویژه کافئین و کاتچین‌ با افزایش حرارت بدن موجب افزایش میزان کالری سوزی و کاهش وزن می‌شود.

بهترین زمان مصرف چای سبز برای درمان کبد چرب

بهترین زمان مصرف چای سبز برای پاک‌سازی کبد از چربی‌ها نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی است. در مصرف چای سبز زیاده‌روی نکنید، دو تا سه وعده در روز برای این که اثرات آن را در درمان بیماری مشاهده کنید، کافی است.

مصرف چای سبز به همراه سایر میوه‌ها و سبزی‌‌های تازه به همراه ورزش منظم تأثیر آن را چندبرابر می‌کند. همچنین برای افزایش اثرات درمانی می‌توانید چای سبز را به همراه زنجبیل، گیاه خار مریم و زردچوبه نیز استفاده کنید.

پیشنهاد مقاله : علائم کبد چرب گرید 3؛ معرفی بیماری، علل و درمان

بهترین زمان مصرف چای سبز
بهترین زمان مصرف چای سبز

کلام پایانی

امروزه چای سبز به‌عنوان یک سپر محافظتی برای بیماری‌های کبدی شناخته می‌شود. در این مقاله درباره خواص درمانی چای سبز برای کبد چرب صحبت کردیم. اگر چه چای سبز نوشیدنی فوق‌ العاده‌ ای برای درمان کبد چرب به شمار می‌ رود اما مصرف چای سبز بی‌کیفیت و حاوی مواد شیمیایی با اختلال ایجاد کردن در آنزیم‌ های کبدی، کبد را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

اگر بیماری دارید که از کبد چرب رنج می‌برد و قادر به نگهداری از او نیستید، برای دریافت خدمات پرستار بیمار با مؤسسه پرستاری سلامت اول تماس بگیرید.

2.5 2 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار