مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

رژیم غذایی مناسب در کودکان

رژیم غذایی مناسب در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

آیا شما درباره رژیم غذایی مناسب در کودکان چیزی می دانید؟ آیا می دانید که کودکان نیاز به چه ویتامین هایی برای رشد و بهبود عملکرد وضعیت جسمی و روحی خود دارند؟ سایت سلامت اول یکی از معتبر ترین سایت ها در زمینه پرستاری کودک است که با مراجعه به آن می توانید اطلاعات کاملی را در رابطه با رژیم غذایی مناسب در کودکان به دست بیاورید.

رژیم غذایی مناسب در کودکان
رژیم غذایی مناسب در کودکان

رژیم غذایی مناسب در کودکان

کودکان در سن رشد هستند و برای بهبود عملکرد آن ها نیاز به یک رژیم غذایی مناسب است. حال اینکه این تغذیه برای رشد کودکان بایستی زیر نظر دکتر تجویز شود. کودکانی که دچار افزایش وزن هستند گاهی این افزایش وزن سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد و به همین دلیل والدین باید به دنبال راهکارهایی برای برطرف نمودن این مشکل خواهند بود.

بیشتر بخوانید: درمان مشکلات گوارشی در کودکان

کودکان نیز از سن ۱ تا ۱۱ سالگی می توانند با مراجعه به یک متخصص اطفال رژیم غذایی مناسبی داشته باشند که برای این کار هرچند وقت یکبار باید به پزشک مراجعه کرده تا پزشک با افزایش سن کودک رژیم غذایی آن را تغییر دهد. یک رژیم غذایی مناسب نیز باید شامل انواع مواد مغذی همچون پروتئین، چربی، کالری، ویتامین‌ ها و مواد معدنی باشد.

رژیم غذایی مناسب در کودکان
رژیم غذایی مناسب در کودکان

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب یک مسئله بسیار مهم برای کودکان است زیرا به رشد و تقویت بدن آن‌ها کمک می کند. همچنین لازم است بدانید، کودک با داشتن یک وزن مناسب می تواند رشد قدی خوبی هم داشته باشد. والدینی که از چاقی فرزندان خاک رنج می برند باید با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب کودک خود را به وزن دلخواه برسانند.

کنترل غذایی کودکان و رژیم غذایی

برخی از کودکان بسیار بد غذا هستند و هیچ تمایلی به خوردن غذا ندارد. حتی در برخی موارد این کودکان از مواد غذایی و خوراکی هایی که ارزش غذایی ندارند استفاده می کنند که در این صورا ممکن است کودک شما دچار مشکل تغذیه شود. اما برای برطرف کردن چنین مشکلاتی والدین باید کودک خود را سرزنش یا آزار ندهند. بلکه این افراد باید به دنبال راهکارهای صحیح آن باشند. به عنوان مثال، والدین می توانند یک محیط آرام و شاد را برای وعده های غذایی کودک خود انتخاب کنند. زیرا فرزندان در چنین محیط های شاد و مفرح بخش بیشتر  تمایل به خوردن غذا دارند.

رژیم غذایی مناسب در کودکان
رژیم غذایی مناسب در کودکان

نکات مهم درباره رژیم غذایی کودکان

والدین برای حفظ سلامتی کودکان خود باید نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهند. حال اینکه برخی از نکات مهمی که والدین باید رعایت کنند عبارت است از:

  • برای یک رژیم غذایی سالم باید از مصرف زیاد سبزیجات، میوه ها و محصولات سبوس دار استفاده کرد.
  • سعی کنید برای خرید و در انتخاب محصولات لبنی گزینه های کم چرب را انتخاب نمایید.
  •  از نکات مهم تغذیه سالم این است که برای تامین نیاز بدن به پروتئین، گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، لوبیا و عدس بسیار مفید می باشد.
  • از نوشیدن نوشیدنی های شیرین پرهیز و بهتر است آب را جایگزین آن ها کنید؛ زیرا مصرف نوشیدنی های شیرین باعث می شود که وزن کودک افزایش یابد. حال اینکه این افزایش وزن در کودکان ممکن است بستر مناسبی برای ابتلاع به دیابت، بیماری‌ه ای قلبی و غیره باشد.
  • حذف تمام تنقلات شور و پر چرب که می تواند باعث افزایش وزن کودک شود. از طرفی این تنقلات باعث کم اشتهایی نیز خواهند شد.
  • انتخاب گروه غذایی مناسب
  • کودکان اهمیت دارد و باید حداقل در روز یک وعده غذایی که ویتامین سی دارد استفاده شود. این مواد نظیر آبمیوه ها، توت فرنگی، فلفل سبز، سیب زمینی و… است.
رژیم غذایی مناسب در کودکان
رژیم غذایی مناسب در کودکان
  • مواد غذایی حاوی ویتامین آ نظیر سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، اسفناج و هویج که سرشار از ویتامین آ هستند بسیار توصیه می شود.
  • کودک باید تا دو سالگی از شیر و لبنیات پرچرب برای رشد سیستم عصبی استفاده کنند و حتی بعد از دو سالگی برای از بین بردن چربی های اشباع شده از شیر و لبنیات کم چرب استفاده نماید.

بیشتر بخوانید: چاقی در کودکان چه مضراتی دارد؟

رژیم غذایی مناسب در کودکان
رژیم غذایی مناسب در کودکان

سخن آخر

همانطور که در مطالب بالا متوجه شده اید، کودکان برای افزایش وزن خود به رژیم غذایی سالم احتیاج دارند. چرا که افزایش وزن توسط رژیم ناسالم می تواند سلامتی کودکان را به خطر بیندازد.

رژیم غذایی مناسب در کودکان
رژیم غذایی مناسب در کودکان

بنابراین باید والدین به دنبال راهکار های مناسبی برای حل چنین مشکلاتی باشند. رژیم غذایی سالم می تواند از ۴ سالگی تا ۱۱ سالگی استفاده شود. والدین با مراجعه به سایت سلامت اول می توانند نکات مهمی درباره تغذیه کودکان به دست بیاورند. سایت سلامت اول با هزینه های مقرون به صرفه ای، تمام اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.