مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

خونریزی در زنان سالمند | علت خونریزی پس از یائسگی در سالمندان

خونریزی در زنان سالمند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

خونریزی در زنان سالمند یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد از آن رنج می‌برند.سلامت زنان موضوعی است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند بیشتر مربوط به سن قبل از یائسگی است. اما حقیقت این است که مراقبت از سلامت زنان یائسه یعنی میانسالی و سالمندی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تضمینی برای حفظ سلامت زنان محسوب می‌شود. فراموش نکنید که بسیاری از بیماری‌های بدخیم زنان از جمله سرطان سینه، رحم و تخمدان در میانسالی رخ می‌دهند. با توجه به اهمیت این موضوع داشتن یک پرستار بیمار در کنار زن سالمند که دچار چنین مشکلاتی است می‌تواند کمک بسیار زیادی برای او باشد.

سالمندان به مراقبت های پزشکی منظم و معاینات منظم نیاز دارند تا از سلامتی آنها اطمینان حاصل شود و در صورت وجود هرگونه عارضه، تعیین زمان انجام شود با وجود پرستار این معاینات به صورت منظم انجام خواهد گرفت.

آیا در این سن، لکه‌ها باید نشانه سرطان باشند؟

زنان مسنی که پس از یائسگی لکه بینی را تجربه می‌کنند باید این موضوع رو با پرستار سالمند خود درمیان بگذارند، زیرا این خونریزی در زنان سالمند طبیعی نیست. مقداری خون خیلی مهم نیست. با این حال، خونریزی پس از یائسگی می‌تواند نشان دهنده یک بیماری جدی مانند سرطان باشد. در این مورد نباید شک کرد. توصیه می‌شود حتی اگر چنین مشکلاتی ندارید، آزمایش منظم انجام دهید.

سرطان رحم یا آندومتر

خونریزی در زنان سالمند (واژن) پس از یائسگی:

خانم‌ها ممکن است همچنان خونریزی رحم را از یائسگی تجربه کنند، اما از آنجایی که دوره باروری آنها با افزایش سن کاهش می‌یابد، کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که بسیار اشتباه است. با توجه به افزایش سن و با ضعیف شدن سیستم ایمنی، قسمت‌هایی از بدن دچار بیماری می‌شوند و از آنجایی که درصد زیادی از بیماری‌های خطرناک در زنان مسن رخ می‌دهد، توجه به علائم و سلامت دستگاه تناسلی در سالمندان ضروری است.

به نقل از foxchase،  زنان سالمند هر چه مدت طولانی تری در یائسگی بوده باشند، احتمال خونریزی پس از یائسگی کمتر می شود.

هر چه مدت طولانی تری در یائسگی بوده باشید، احتمال خونریزی پس از یائسگی کمتر می شود. تحقیقات نشان می دهد زنان در سال اول یائسگی به طور قابل توجهی بیشتر در معرض خونریزی هستند.

اما زنانی که مدتی پس از یائسگی بوده اند، هنوز باید به خونریزی توجه کنند – سرطان آندومتر بیشتر زنان در اواسط دهه 60 را تحت تاثیر قرار می دهد.

گاهی اوقات عدم تعادل هورمونی در بدن باعث خونریزی رحمی می‌شود که با دارو برطرف می‌شود، اما گاهی خونریزی در زنان سالمند اگر خیلی شدید باشد، می تواند ناشی از سرطان رحم و آندومتر باشد که باید بسیار جدی گرفته شود. شما می‌توانید در اینجا از پرستار فرد مسن که در این زمینه اطلاعات لازم را دارد مشورت بگیرید و در صورتی که احتمال خطر است با مراجعه به پزشک متخصص از آن پیشگیری کنید، زیرا تشخیص دیرهنگام سرطان می‌تواند باعث گسترش بیماری به سایر قسمت‌های بدن مانند تخمدان‌ها، مثانه و لگن اطراف بافت سرطانی شود و درمان را دشوارتر کند.

در رابطه با سرطان مردان سالمند، اگرچه سالمند ممکن است مایل نباشد در مورد بیماری سرطان مثانه سالمندان صحبت کرده و در مورد جزییات آن اطلاع داشته باشد اما دانستن این که شما برای یادگیری در مورد سرطان مثانه وقت گذاشته اید ، نشان از عشق و احترام شما نسبت به آنچه که آنها تجربه می کنند است و برای سالمند رضایت بخش خواهد بود.

سرطان تخمدان در زنان سالمند

شایع ترین علل خونریزی یا لکه بینی پس از یائسگی عبارتند از:

  • آتروفی آندومتر یا واژن (پوشش داخلی رحم یا واژن نازک و خشک می شود)
  • درمان جایگزینی هورمونی (HRT) (مکمل های استروژن و پروژسترون برخی علائم یائسگی را کاهش می دهند)
  • سرطان رحم یا سرطان آندومتر (سرطان پوشش داخلی رحم)
  • هیپرپلازی آندومتر (در این مورد، پوشش داخلی رحم بیش از حد ضخیم می شود و حاوی سلول های غیر طبیعی است)
  • پولیپ رحم
  • سرطان دهانه رحم
  • سرویسیت و اندومتریت
  • خونریزی از نواحی دیگر، مثانه، رکتوم یا خونریزی از پوست فرج

 

سرطان رحم یا آندومتر باعث خونریزی در زنان سالمند می‌شود؟

به طور طبیعی با افزایش سن و کاهش تولید پروژسترون در بدن، سطح استروژن افزایش می‌یابد، عدم تعادل هورمونی به هم می‌خورد، متراکم شدن دیواره رحم یکی از علل خونریزی در زنان مسن می‌شود. ممکن است رشد بیش از حد سلول‌ها در این ناحیه وجود داشته باشد و علاوه بر خونریزی پس از قاعدگی، درد لگن و درد اطراف را همراه داشته باشد که این ها از علائم شایع سرطان رحم یا سرطان آندومتر است.
اگرچه ممکن است در سنین پایین رخ دهد، اما اغلب به دلیل چاقی، ورزش نکردن و عدم تعادل هورمونی در افراد مسن دیده می‌شود. با معاینه و نمونه برداری از بافت رحم، پزشک می‌تواند سیر بیماری را بررسی کرده و درمان مناسب را دریافت کند.
گاهی اوقات پزشک با تجویز داروهای کاهش دهنده پروژسترون و استروژن می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند، اما در مواردی که بیماری بسیار پیشرفته باشد، می‌توان سلول سرطانی را با جراحی برداشت و از پرتودرمانی استفاده کرد.

لکه بینی در سالمند

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان یکی دیگر از علت خونریزی رحم در زنان مسن است. یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌ها در زنان سرطان تخمدان است که متأسفانه نیمی از افراد بالای 55 سال به این سرطان مبتلا می‌شوند. اگرچه علت دقیق بیماری مشخص نشده است، اما عواملی مانند افزایش سن، مصرف داروهای هورمونی، ناباروری و سابقه خانوادگی در بروز این بیماری مؤثر است.

اگر بخواهیم اشاره ای اجمالی به این بیماری‌ها داشته باشیم می‌توان مواردی همچون پوکی استخوان، آلزایمر، آرتریت، مشکلات حرکتی، زوال عقل و بیماری های قلبی را نام برد که در حال حاضر سالمندان بسیار زیادی از آن ها رنج می‌برند.

سرطان رحم

یکی دیگر از علل خونریزی در زنان سالمند و مسن سرطان دهانه رحم است که در دهه سوم و ششم زندگی شایع‌تر است. این بیماری همچنین دارای علائمی است که تقریباً از بین رفته و پس از ایجاد علائمی مانند خونریزی پس از یائسگی، درد شکم و ترشحات خونی است. عامل اصلی این بیماری ویروس اچ پی وی  است که به راحتی از طریق تماس جنسی و چندین شریک جنسی منتقل می‌شود.

اکنون، اگر فردی دارای سیستم ایمنی قوی باشد، ویروس طی چند سال خود به خود از بین می‌رود، اما برای بیشتر افراد حتی بدون ظاهر شدن تبخال، تا آخر عمر باقی می‌ماند. زگیل تناسلی ممکن است نمایان نباشد. ضایعات سلول‌های دهانه رحم می‌تواند باعث ایجاد سرطان در این ناحیه شود. یرای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نگهداری از سالمند و اعزام پرستار باتجربه با سلامت اول در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

خونریزی در زنان سالمند بعد یائسگی چیست؟

خونریزی که بعد از یائسگی رخ می دهد. یائسگی مرحله ای از زندگی یک زن (حدود 51 سالگی) است که در آن هورمون های تولید مثل کاهش می یابد و دوره های قاعدگی ماهانه او متوقف می شود.

مهم ترین علت خونریزی پس از یائسگی چیست؟

التهاب و نازک شدن پوشش واژن (واژینیت آتروفیک) یا پوشش رحم (آتروفی آندومتر) و پولیپ دهانه رحم.

دلایل سرطان رحم در زنان سالمند چیست؟

بالا بودن سطح هورمون استروژن یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش احتمال ابتلا به سرطان رحم است.

علائم سرطان رحم در زنان سالمند شامل چه چیزهایی است؟

شامل خون‌ریزی‌های واژینال در دوران یائسگی، خونریزی میان دو پریود، خونریزی بیشاز حالت عادی، ترشحات غیرطبیعی، رابطه جنسی دردناک، درد مداوم زیر شکم، درد نواحی لگن، پشت و پا است.

آیا خونریزی بعد از یائسگی خطرناک است؟

خونریزی پس از یائسگی خطرناک نیست، اما بدون علائم خاص، می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در بدن شما باشد. بنابراین در صورت مواجه شدن با چنین پدیده ای حتما با متخصص زنان مشورت کنید.

Picture of Meysam Ganji
Meysam Ganji
اینجانب میثم گنجی کار پرستاری و مراقبت از بیمار و سالمند را به طور حرفه ای دنبال می کنم و همواره به ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیاز هر فرد معتقد هستم. در طی این سال ها، با شرکت در کلاس ها و برگذاری دوره ها و کارگاه های آموزشی متعدد در این زمینه مهارت ها و تجربیات ارزشمندی کسب کرده ام که سعی دارم در اینجا با شما عزیزان اشتراک بذارم.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.