مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

بیماری‌های گوارشی کودکان

مشکلات گوارشی در کودکان سلامت اول

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

عملکرد ضعیف دستگاه گوارش و بیماری های گوارشی کودکان می‌تواند بر رشد آنها تأثیر مستقیم بگذارد. بنابراین این قسمت از زندگی کودک نیاز به توجه ویژه دارد. اگر نوزاد یا کودک نوپا شما هر یک از علائم زیر را داشته باشد، ممکن است در کودکان دچار اختلالات گوارشی شود. علائم شامل سوزش سر دل، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، تورم، خونریزی و از دست دادن اشتها است.

علائم بیماری‌های گوارشی کودکان

ممکن است بسیاری از والدین از عبارت «دلم درد گرفته» از فرزندانشان شنیده باشند. اما اگر کودک شما اغلب از مشکلات معده شکایت می‌کند، ممکن است دچار سوء هاضمه شود. این عوارض می‌تواند دلایل مرتبطی با مشکلات گوارشی کودکان باشد، اما اکثر بیماری های گوارشی کودکان علائم مشابهی دارند. این علائم عبارت‌اند از:

حالت تهوع
درد شکم
اسهال
دهیدراتاسیون
استفراغ
اگر کودک شما اغلب هر یک از این علائم را دارد، فوراً با یک متخصص اطفال صحبت کنید. تشخیص علت علائم گوارشی راه حلی برای راحتی کودک فراهم می‌کند.

مشکلات گوارشی در کودکان سلامت اول

مشکلات بیماری‌های گوارشی کودکان

طیف گسترده‌ای از بیماری‌های گوارشی کودکان می تواند سلامت آنها را به خطر بیاندازد. مانند: کولیت، بیماری سلیاک، کرون، بیماری مری، حساسیت غذایی، بیماری‌های کیسه صفرا، گاستروپارزی، بیماری ریفلاکس معده، بیماری هیرشپرونگ، سندرم روده تحریک‌پذیر، شبه انسداد روده، بیماری کبد، زخم معده، پانکراتیک، پولیپ، سندرم روده کوتاه

علائم اسهال سوء هاضمه

عفونت‌های دستگاه گوارش از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی کودکان می باشند. عفونت‌های دستگاه گوارش در بین اطرافیان یک نشانه‌ای دارد. کودکان بیماری را با بی حالی، دمای پایین، حالت تهوع خفیف، اسهال و استفراغ شروع می‌کنند.

مدفوع بزرگ، شل و آبکی

دفع مدفوع خالی، بزاق و خون

نیاز به پرستار بچه در زمان اسهال

اسهال و استفراغ چه یک بیماری عفونی، چه مسری یا غیر مسری باشد، می‌تواند باعث کم آبی بدن شود که بسیار جدی است، بنابراین خانواده‌ها باید از علائم کم آبی آگاه باشند.

کم آبی بدن به دسته تقسیم می شود: خفیف، متوسط، شدید

پیشنهاد مقاله : انواع علائم و علت‌های بیماری ژنتیکی در کودکان

غذای مناسب برای کودکان

  • شیر را به مقدار کم و معمولاً در دفعات بیشتری به کودک بدهید
  • غذاهای مفید برای اسهال حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند. برنج، مرغ، بره و ماکارونی.
  • مصرف میوه‌ها و آب‌میوه‌های طبیعی و میوه‌هایی مانند موز سبز
  • مایعات و املاح بدن را با سرم خوراکی بدهید

مشکلات گوارشی در کودکان سلامت اول

بیماری‌های گوارشی کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصص اطفال یا پزشک خانواده شما می‌تواند در تشخیص و درمان مشکلات گوارشی کمک کند. متخصص اطفال شما همچنین ممکن است شما را به یک متخصص گوارش اطفال ارجاع دهد. متخصصی که در تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی در کودکان آموزش بهتری دارد. او ممکن است آزمایشاتی را برای تشخیص اختلالات گوارشی انجام دهد. آزمایشات مربوط به مشکلات گوارشی عبارت‌اند از:

  • کولونوسکوپی
  • آندوسکوپی قسمت فوقانی دستگاه گوارش
  • آندوسکوپی کپسولی
  • سونوگرافی
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر
  • آزمایش خون
  • بیوپسی
  • سی تی اسکن

اختلالات گوارشی چگونه درمان می‌شوند؟

درمان بستگی به تشخیص بیماری دارد، اما به طور کلی گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از: رژیم غذایی مناسب، داروهایی که توسط پزشک تجویز شده، عمل جراحي و درمان بلع. استفاده از درمان‌های مکمل مانند گیاهان دارویی و طب سنتی نیز در کاهش علائم این اختلالات در صورتی که تحت نظر متخصص عمل کرده و از مصرف خودسرانه آنها به ویژه برای کودکان اجتناب شود، مؤثر است.

نکاتی که والدین باید قبل از بیماری‌های گوارشی کودکان به آنها توجه کنند

والدین باید به نکات مهمی توجه کنند تا از بیماری‌های گوارشی کودکان جلوگیری کنند. حفظ بهداشت دست‌ها و اشیاء، بهبود تغذیه مناسب با مصرف مواد غذایی سالم و به اندازه کافی فیبر، توجه به آب‌نوشیدن مناسب و ترکیبی از مواد غذایی، جلوگیری از مصرف مواد غذایی ناسالم، و مراقبت از وضعیت بهداشت کودکان در محیط‌های مختلف از جمله مهمترین نکات هستند. همچنین، در صورت ظهور علائم نگران‌کننده‌ای نظیر اسهال شدید، تهوع، استفراغ مکرر، و بی‌اشتهایی، به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات لازم را به موقع انجام داده و سلامت گوارشی کودکان را حفظ کرد.

پیشنهاد مقاله: چرا مصرف ویتامین و املاح برای کودکان ضروری است؟

از پرخوری پرهیز کنید

هیچ منطقی برای اینکه بچه‌ها چقدر غذا بخورند وجود ندارد، بنابراین والدین باید تصمیم بگیرند که چقدر به کودکان خود غذا بدهند. پرخوری فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد می‌کند و باید از آن پرهیز کرد. اگر بچه ها پرخوری کنند، توانایی بدن آنها به مرور  توانایی خود را برای جذب مواد مغذی، از دست می دهد.

در هنگام غذا خوردن آب مصرف نگردد

بسیاری از کودکان وقتی برای غذا خوردن می‌نشینند انتظار نوشیدن چیزی را دارند. این ترکیب غذا و مایع می‌تواند منجر به هضم کندتر شود، زیرا مایع گوارشی توسط مایع مصرف شده رقیق می‌شود. بهتر است مصرف مایعات را به حداقل برسانید. کودکان باید آب را قبل از غذا بنوشند. چیزی حدود 15 دقیقه قبل یا تقریباً 30 تا 45 دقیقه بعد از غذا آب بنوشند.

غذاهای فراوری شده را حذف کنید

در واقع تمام غذاهای بسته‌بندی‌شده و آماده باید از برنامه غذایی کودکان مبتلا به مشکلات گوارشی حذف شود. این غذاها حاوی بسیاری از مواد مضر مانند چربی‌های ترانس و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند در هضم اختلال ایجاد کنند. کودکان مبتلا به مشکلات گوارشی باید به غذاهای طبیعی و کاملی که می‌بینید استفاده از آنها آسان است روی بیاورند.

برای راهنمایی های بیشتر در زمینه درخواست پرستار بیمار و اعزام پرستاری در منزل با موسسه پرستاری سلامت اول در ارتباط باشید.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.