مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان

بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان یکی از دوران مهم زندگی خانم ها، دوران یائسگی است. در این دوران چرخه ی قاعدگی خانم ها به پایان ‏میرسد. به پایان رسیدن چرخه ی قاعدگی و یائسگی می تواند احتمال بروز بیماری های جسمی مختلف را ‏افزایش دهد. مشکلات مربوط به خواب، کاهش میزان انرژی بدن، گرگرفتگی از علائم یائسگی در خانم ها است. ‏همچنین، خانم ها بعد از یائسگی بیشتر در معرض خطراتی مانند پوکی استخوان، عفونت ادراری، بی اختیاری ‏ادرار قرار دارند.‏

بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان
بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان

علائم و نشانه های یائسگی وبیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان

یائسگی هنگامی رخ می دهد که  روند تخمک گذاری در خانم ها متوقف می شود. علائم و نشانه های یائسگی عبارتند از:

  • کاهش قدرت باروری

در دوران یائسگی میزان ترشح هورمون استروژن کاهش پیدا کرده و تخمدان ها دیگر قادر به تولید این هورمون نیستند. بنابراین، روند تخمک گذاری بصورت دائمی در این دوران متوقف می شود. از آنجاییکه در دوران پس از یائسگی میزان استروژن کاهش پیدا می کند، در نتیجه قدرت باروری خانم ها نیز کمتر می شود.

پیشنهاد مقاله : آشنایی با روشهای طبیعی به تاخیر انداختن شروع دوره یائسگی

  • نامنظم شدن سیکل قاعدگی

از علائم اولیه ی یائسگی می توان به نامنظم شدن دوره های قاعدگی اشاره کرد. در دوران یائسگی احتمال شدت یافتن خونریزی یا سبک شدن خونریزی قاعدگی وجود دارد.

  • خشکی واژن

یکی از علائم دوران یائسگی، خشکی واژن است. مصرف داروهایی هورمونی می تواند به کاهش این علامت یائسگی کمک کند. خشکی واژن بعد از یائسگی می تواند باعث بروز درد در حین رابطه جنسی نیز شود.

  • گُرگرفتگی

از رایج ترین علائم یائسگی، گرگرفتگی است. گرگرفتگی به دلیل کاهش سطح استروژن رخ میدهد و با مصرف دارو به مرور زمان کمتر می شود.

  • تغییر در احساسات و خلق و خو

تغییرات هورمونی در خانم ها در دوران یائسگی باعث بروز مشکلات در خلق و خوی آنها می شود. خانم ها در دوران یائسگی ممکن است که با مشکلاتی مانند خستگی زیاد، خشم و استرس و اضطراب بیشتری مواجه شوند.

بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان
بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان

مشکلات پس از یائسگی و بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان

پس از یائسگی، احتمال بروز مشکلات سلامتی افزایش پیدا می کند. برخی از مشکلات پس از یائسگی عبارتند از:

بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان
بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان
  • ابتلا به پوکی استخوان

یکی از بیماری هایی که پس از یائسگی رخ می دهد، عارضه ی پوکی استخوان است. کاهش استروژن از عواملی است که باعث پوکی استخوان در خانم ها می شود. بنابراین، مصرف مکمل ها و قرص های هورمونی می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان پس از یائسگی نقش مهمی داشته باشد. بنابراین، خانم ها به منظور پیشگیری از پوکی استخوان بعد یائسگی باید مکمل حاوی ویتامین دی و کلسیم مصرف کنند نکات پرستاری از بیمار در منزل را جدی بگیرند.

  • بروز بیماری قلبی عروقی

کاهش میزان استروژن می تواند زمینه ی بروز بیماری قلبی را فراهم کند. در دوران پس از یائسگی نیز میزان استروژن کاهش یافته و در نتیجه فرد بیشتر در معرض بیماری قلبی قرار می گیرد.

  • ابتلا به سرطان پستان

یکی از بیماری های رایج بعد از یائسگی، سرطان است. تغییرات هورمونی پس از یائسگی در بروز سرطان پستان نقش دارند.

  • بروز بی ‌اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار از سایر مشکلاتی است که بعد از دوران یائسگی رخ می دهد. علت بی اختیاری ادارار بعد یائسگی نیز کاهش میزان هورمون های پروژسترون و استروژن است.از دست دادن توان و قدرت عضلات اطراف لگن، ضعیف شدن بافت پیشابراه و مثانه از علل بروز بی اختیاری ادرار پس از یائسگی می باشد.

  • ابتلا به عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری می تواند ناشی از کاهش میزان استروژن و در نتیجه نازک شدن بافت واژن باشد. کاهش استروژن و بازک شدن بافت واژن نیز باعث ایجاد محیطی برای رشد باکتری در مجاری ادراری می شود. این باکتری ها می توانند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند. خانم های مبتلا به عفونت دستگاه ادراری، با مشکل سوزش شدید ادرار مواجه شوند. در صورتیکه پس از دوران یائسگی به صورت مکرر دچار عفونت دستگاه ادراری شده اید، باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. به طور معمول، آنتی بیوتیک ها  داروهای تجویزی توسط پزشک برای مبتلایان به عفونت دستگاه ادراری محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید:علل بروز و روش درمان سندرم تحریک بیش از حد تخمدان

بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان
بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان

سخن آخر

استروژن و پروژسترون در کنترل روند قاعدگی نقش موثری دارند. همچنین استروژن بر حفظ میزان کلسترول خون نیز تاثیرگذار است. بنابراین، احتمال بروز عارضه پوکی استخوان در خانم های یائسه افزایش پیدا می کند. در کل، در دوران یائسگی مهم است که رژیم غذایی سالم داشته باشید، تحرک داشته باشید و مکمل ها و مواد غذایی مفید مصرف کنید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار