مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

عملکرد مغز با افزایش سن چگونه است؟

عملکرد مغز با افزایش سن چگونه است؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

افزایش سن می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری برای فرد سالمند شود. از مهمترین مشکلاتی که با افزایش سن برای فرد رخ می دهد، اختلال در عملکرد مغز است. در کل، هنگامی که وارد میانسالی می شویم مغز ما با تغییراتی مواجه می شود. این تغییرات ممکن است که در عملکرد روزانه ی فرد اختلال ایجاد کنند.

تغییر در عملکرد مغز

مغز افراد با عبور از مرحله ی جوانی روز به روز کوچکتر می شود. در نهایت، هنگامی که فرد به 60 سالگی میرسد، مغزش به اندازه ی زیادی کوچکتر خواهد شد. کوچک شدن مغز در تمام قسمت های مغز یک مرتبه رخ نمی دهد.

برخی از نواحی مغز سریعتر از سایر نواحی کوچکتر می شوند. بنابراین، اختلال در نواحی مختلف مغز همزمان صورت نمی گیرد. همانطور که گفتیم، پیری و افزایش سن عامل کوچک شدن مغز است. اما به منظور تقویت سلامت مغز می توانید روشهایی مانند تغذیه سالم، انجام فعالیت بدنی و مصرف مکمل و… را دنبال کنید.

عملکرد مغز با افزایش سن چگونه است؟
عملکرد مغز با افزایش سن چگونه است؟

آیا کوچک شدن مغز با افزایش سن طبیعی است؟

کوچک شدن مغز با افزایش سن روندی طبیعی است. هر فردی ممکن است که با افزایش سن تغییراتی در مغز خود احساس کند. با افزایش سن، بخشهایی از مغز ممکن است که کوچک شوند. این تغییر در لوب فرونتال بیشتر از سایر قسمتهای مغز احساس می شود. لوب فرونتال نیز مسئولیت کنترل حافظه، حل مسئله و کنترل احساس را برعهده  دارد.

بیماری‌هایی که ممکن است باعث کوچک شدن مغز شوند

کوچک شدن مغز ممکن است که به دلایل مختلف رخ می دهد. دلایل کوچک شدن مغز در افراد عبارتند از:

  • بیماری آلزایمر: در بیماری آلزایمر، سلولهای مغزی دچار آسیب می شوند. در این بیماری سلولهای مغزی نمی توانند با ‏یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بیماری آلزایمر می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل مشکل در تفکر و حافظه ‏شود. بیماری آلزایمر که در اثر کوچک شدن مغز رخ می دهد در سنین میانسالی بروز پیدا می کند. ‏
  • بیماری فلج مغزی: فلج مغزی در واقع نوعی اختلال حرکتی می باشد که باعث ایجاد مشکلاتی مانند اختلال حرکتی، ‏ناهماهنگی عضلانی می شود.
  • بیماری ‌اِم اِس: این بیماری از دیگر بیماری های خود ایمنی است که به علت کوچک شدن مغز رخ می دهد. ام اس، مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. ‏بیماری اِم اِس در افراد میانسال شیوع بیشتری دارد. در بیماری اِم اِس، سیستم ایمنی بدن به مییلین ها حمله ‏کرده و باعث ایجاد علائمی در فرد می شود. فرد مبتلا به بیماری اِم اِس ممکن است که علائمی مانند ناتوانی ‏حرکتی داشته باشد. بیماری اِم اِس در صورت عدم درمان ممکن است که باعث زوال عقل شود.‏ پرستاران مجرب موسسات پرستاری با تعیین برنامه های آموزشی و مراقبتی به بیماران مبتلا به اِم اس در زمینه ی تغییر ‏روش زندگی شان کمک می کنند.
  • بیماری هانتینگتون ‏: بیماری هانتینگتون در دوران میانسالی رخ می دهد. این بیماری به دلیل آسیب دیدگی به نورون ‏ها و عقده های قاعده ای بروز پیدا می کند. ‏ در واقع، هانتینگتون منجر به انحطاط و نابودی سلولهای عصبی می شود.
عملکرد مغز با افزایش سن چگونه است؟
عملکرد مغز با افزایش سن چگونه است؟

سخن آخر

در دوران پیری و میانسالی تغییرات کلی در ساختار مغز رخ می دهد. این تغییرات ممکن است که باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم عصبی فرد نیز شوند. بنابراین، تقویت سلولهای مغز در دوران پیری و میانسالی اهمیت زیادی دارد. وقتی که مغز کوچک می شود، بین نورون ها ارتباط کمتری وجود دارد.

در نتیجه، در عملکرد انتقال دهنده های ‏عصبی در مغز اختلال ایجاد می شود و فرد دچار بیماری های مختلف می شود. زوال عقل، آلزایمر می تواند از ‏انواع بیماری های مرتبط با کوچک شدن با مغز باشد. ‏ تقویت سلولهای مغزی مانع تشدید علائم ناشی از بیماری هایی از قبیل آلزایمر می شود. ‏افرادی که مغزشان کوچکتر شده به مراقبت و رسیدگی زیادی نیاز دارند.

فردی که دچار آلزایمر شده به پرستاری نیاز دارد که از وی مراقبت و پرستاری کند. بنابراین، دریافت خدمات پرستاری برای افرادی لازم است که دچار مشکل کوچک شدن مغز شده اند. شما می توانید این خدمات استخدام پرستار در منزل را از موسسه پرستاری سلامت اول پرستاری دریافت کنید.

پرستارانی که در این موسسات آموزش دیده اند، در زمینه ی پرستاری بیمار مبتلا به آلزایمر، هانتیگتون، اِم اِس تجربه و مهارت کافی دارند. بنابراین، با دریافت خدمات پرستاری دیگر لازم نیست که نگران مراقبت و رسیدگی به والدین سالمند خود در منزل باشید!

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار